Svenska Akademin är Let’s dance högoddsare

Storbråket mellan Svenska Akademins ständige sekreterare Peter Englund och författaren Björn Ranelid har inte gått svenska folket obemärkt förbi. Författarna sågar varandra fullständigt. Samtidigt som Björn Ranelid uppmanar Svenska Akademin att ”ta sig ut från kammaren och börja dansa” tycker Peter Englund att ”allt som håller Björn borta från skrivandet välkomnas”. Nu kan man även spela bråket och enligt spelbolaget Unibet kommer inte någon i Svenska Akademin att lyssna på Björn Ranelid och han kommer aldrig att vinna Nobelpriset i litteratur i sin tur.

- Bråket mellan dessa kulturbärare saknar nästan motstycke och givetvis var vi tvungna att ta fram odds på detta. Vi tror dock att det ska mycket till för att Peter Englund eller Horace Engdahl, som har beskrivits som den mest dansanta, ska snöra på sig dansskorna i Let’s dance, säger Andreas Slätt, pr-chef på Unibet.

Tror man att Björn Ranelid kommer bli invald i Svenska Akademin före 2016 eller att han vinner Nobelpriset i litteratur innan 2016 finns det pengar att tjäna. En satsad hundralapp på att han får Nobelpriset i litteratur ger 100 000 kronor tillbaka vid vinst.

- Folk brukar oftast bli irriterade på att vi inte sätter tillräckligt höga odds på osannolika händelser. Men ett odds på 1000 gånger pengarna kan man inte klaga på, säger Andreas Slätt.

Odds från Unibet

Kommer Björn Ranelid att bli invald i Svenska Akademin innan 2016?
Ja 75,00

Kommer Björn Ranelid att vinna Nobelpriset i litteratur innan 2016?
Ja 1000

Kommer någon av Svenska Akademins medlemmar att delta i Let’s dance innan den 31 januari 2016?

Torgny Lindgren

Christina Lugn

Horace Engdahl
Ja 150,0

Peter Englund
Ja 150,0

Unibet grundades 1997 och är noterat på NASDAQ OMX Nordic Exchange i Stockholm. Unibet är en av de största privata speloperatörerna på den europeiska marknaden och erbjuder spel på 27 olika språk via www.unibet.com. Unibet har över 4,1 miljoner kunder i mer än 100 länder. Unibet är medlem av EGBA, European Gaming and Betting Association, RGA, Remote Gambling Association i Storbritannien och certifierat enligt G4, Global Gaming Guidance Group.

I december 2007 förvärvade Unibet Maria Holdings (www.mariabingo.com) - Nordens största bingooperatör online, och i april 2008 Travnet (www.travnet.se) - Skandinaviens största travcommunity.

Mer information om Unibet finns på www.unibetgroupplc.com