Svenskarnas chanser på Oscarsgalan

Ruben Östlund är nominerad i tre tunga kategorier på Oscarsgalan med ”Triangle of Sadness”. Men enligt Unibets odds är det Black Panther-kompositören Ludwig Göransson som har störst chans av svenskarna att gå hem med en statyett.

Natten till måndag är det dags att kora det gånga årets främsta filminsatser på den prestigefyllda Oscarsgsalan. Svenske filmskaparen Ruben Östlund med filmen ”Triangle of Sadness” är nominerad i tre av de mest åtråvärda kategorierna: Bästa film, Bästa originalmanus och Bästa regi. Men det ser ut att krävas en superskräll för att det ska bli en oscarsstatyett för Östlund. Enligt odds från Unibet betalar ett spel på ”Triangle of Sadness” som bästa film över 200 gånger pengarna.

– Att ens vara nominerad i dessa kategorier är en bragd i sig, men chanserna till en statyett för Östlund är minst sagt små. Triangle of Sadness är på plats nio av tio i oddslistan för bästa film och har även högst odds av alla nominerade i både manus- och regikategori, säger Henrik Holm, spelexpert på Unibet.

Favorit till såväl bästa film som regi och manus är “Everything Everywhere all at Once”. Michelle Yeoh är favorit att få en Oscar för bästa kvinnliga huvudroll för insatsen i samma film, medan Brendan Fraser i ”The Whale” har lägst odds för bästa manliga huvudroll.

Störst chans för Göransson

Hyllade kompositören Ludwig Göransson är nominerad för andra gången. Denna gång för bästa originallåt, med ”Lift Me Up” som Rihanna framförande för Black Panther: Wakanda Forever. En Oscar till Göransson ger just nu 5 gånger pengarna. Med det är han tvåa i oddslistan efter ”Naatu Naatu” av M. M. Keeravani för filmen RRR.

Unibets odds på Oscarsgalan 2023

För de senaste oddsen:

Henrik Holm, spelexpert på Unibet,
070-875 41 31, henrik.holm@kindredgroup.com

Unibet grundades 1997 och är en del av Kindred Group, en speloperatör noterad på Nasdaq Stockholm. Kindred Group äger och driver 9 varumärken, däribland Unibet, och är ett av de största privata spelbolagen på den europeiska marknaden. Kindred Group har över 30 miljoner kunder. Kindred Group är medgrundare och medlem av EGBA, European Gaming and Betting Association, samt medgrundare och medlem av IBIA (International Betting Integrity Association). Kindred Group är granskad och certifierad av eCOGRA vad gäller ansvarsfullt och rättvist spelande. Mer information om Kindred Group plc finns på www.kindredgroup.com och twitter.com/KindredGroup.