Unibet 2:an presenterar regionsvinnarna som kan utses till Sveriges bästa i division 2

I dag presenterar Unibet 2:an de spelare som korats till bäst i respektive regionsserie, och som nu har chans på utmärkelsen som landets bästa fotbollsspelare i division 2.

Sedan starten 2003 har Unibet 2:an satt fokus på division 2-fotbollen i Sverige, genom att utse och prisa säsongens bästa spelare. Precis som föregående upplagor består juryn av röster från de tränare, ledare, sportchefer och journalister som följer division 2-serierna på nära håll.

Av drygt 200 spelare som omnämnts under nomineringsfasen återstår totalt 24 lirare, som utmärkte sig mest under det nyss avslutade seriespelet. En spelare ur varje lagdel från var och en av de sex regionsserierna som utgör herrarnas division 2. Av dessa 24 kommer slutligen en målvakt, back, mittfältare samt anfallare att få titulera sig som Sveriges bästa spelare i division 2 säsongen 2020. Dessa presenteras i början på november.

– Säsongens enkelserier innebar färre matcher, vilket nog har bidragit till att det varit en jämnare upplaga än någonsin av Unibet 2:an. Men vi har ändå en grupp spelare som genomgående stuckit ut hos juryn, och som verkligen utmärkt sig och spelat nyckelroller för sina lag under denna speciella säsong, säger Henrik Holm, projektledare för Unibet 2:an.

Slutvinnarna får 15 000 kr var, där 10 000 kr går till föreningen och 5000 kr går till spelaren. Sedan starten 2003 har Unibet delat ut över 1 000 000 kronor till landets division 2-föreningar.

De bästa spelarna i division 2 Norrland är:

Bästa målvakt: Conor O’Keefe, Piteå IF
Bästa back: Felix Gustavsson, Bodens BK
Bästa mittfältare: Joshua Chatee, Stöde IF
Bästa anfallare: Malcolm Stolt, IFK Östersund

De bästa spelarna i division 2 Norra Svealand är:

Bästamålvakt: Simon Elgh, Hudiksvalls FF
Bästa back: Herman Magnusson, Karlbergs BK
Bästa mittfältare: Danilo Al-Saed, Enköpings SK
Bästa anfallare: Cihan Sener, Hudiksvalls FF

De bästa spelarna i division 2 Södra Svealand är:

Bästamålvakt: Nahir Saliba, Assyriska FF
Bästa back: Adrian Petersson, Åtvidabergs FF
Bästa mittfältare: Hugo Rödlund, IFK Eskilstuna
Bästa anfallare: Antonio Yakoub, Assyriska FF

De bästa spelarna i division 2 Norra Götaland är:

Bästamålvakt: Besarion Kodalaev, Vänersborgs IF
Bästa back: Daniel Garcia Olsson, Sävedalens IF
Bästa mittfältare: Kenan Mehovic, IK Oddevold
Bästa anfallare: Claes Nyman, Nordvärmlands FF

De bästa spelarna i division 2 Östra Götaland är:

Bästamålvakt: Festim Bytyqi, Österlen FF
Bästa back: Victor Blixt, Österlen FF
Bästa mittfältare: Anton Johansson, Dalstorps IF
Bästa anfallare: Bachir Katourgi, Syrianska FC

De bästa spelarna i division 2 Västra Götaland är:

Bästamålvakt: Robin Streifert, Ängelholms FF
Bästa back: Elliott Lindquist Nilsson, IFK Malmö
Bästa mittfältare: Igor Arsenijevic, IFK Malmö
Bästa anfallare: Johan Oremo, Ängelholms FF

Läs mer om Unibet 2:an 2020 här.
Läs mer om finalisterna i Årets drömmål i division 2 här.

Henrik Holm, projektledare på Unibet 2:an
070-875 41 31, henrik.holm@kindredgroup.com

Unibet grundades 1997 och är en del av Kindred Group, en speloperatör noterad på Nasdaq Stockholm. Kindred Group äger och driver 11 varumärken, däribland Unibet, och är ett av de största privata spelbolagen på den europeiska marknaden. Kindred Group har över 26 miljoner kunder. Kindred Group är medgrundare och medlem av EGBA, European Gaming and Betting Association, samt medgrundare och medlem av IBIA (International Betting Integrity Association). Kindred Group är granskad och certifierad av eCOGRA vad gäller ansvarsfullt och rättvist spelande. Mer information om Kindred Group plc finns på www.kindredgroup.com och twitter.com/KindredGroup.