Unibet och SEF satsar återigen på utbildning av elitfotbollspelare gällande antimatchfixning och ansvarsfullt spelande

Samtliga spelare och ledare i de 32 klubbarna i Allsvenskan och Superettan har, inför säsongsstarten, genomgått två olika digitala utbildningar som har tagits fram av Unibet tillsammans med Svensk Elitfotboll. En i antimatchfixning och en i ansvarsfullt spelande. Totalt genomförde strax under 1 000 spelare och ledare utbildningarna.

– Vi har en nollvision som innebär att noll procent av våra intäkter ska komma från osunt spelande och är ett arbete som genomsyrar hela vår verksamhet, så även vårt sponsorskap med klubbarna i Allsvenskan och Superettan. I vårt samarbete med Svensk Elitfotboll har vi genomfört en rad insatser för att bekämpa matchfixning och osunt spelande. Utbildningarna är ett viktigt led i det. Här vill vi stärka kunskaperna bland spelarna och tränarna i elitklubbarna som dels är en utsatt målgrupp och samtidigt viktiga förebilder för många andra. Vi verkar för en hållbar spelmarknad, det är ett målmedvetet arbete där vi tillsammans tar ansvar och bidrar till efterlevnad av regler, säger Anders Falk, sponsorchef på Unibet, som varit med och tagit fram utbildningarna tillsammans med Svensk Elitfotboll.

Svensk Elitfotboll kräver 100% genomförandegrad på utbildningarna i anti matchfixning och ansvarsfullt spelande för att alla ska vara informerade om vilka regler som finns och vad som gäller. Klubbarnas Integrity officers har sett till att utbildningarna genomförs i sina respektive klubbar.

– Vi tar vårt ansvar genom att ge våra spelare kunskap om vad som gäller i frågor om matchfixning men också hur de sätter gränser och håller koll på sitt eget spelande, säger Anders Wikström, ansvarig på integritet på Svensk Elitfotboll.

En av alla som genomgått utbildningarna är Varbergs BoIS spelare Joakim Lindner.
– Utbildningarna är en ögonöppnare. Spelmissbruk och matchfixning är inga nya fenomen men när man går in på djupet såhär så öppnar det upp för ett mer informerat tänkande och att man lättare uppfattar signaler. Ju fler spelare och ledare vet och kan, ju mer verktyg och utbildning man får ju mer kan vi påverka, säger Joakim Lindner.

När det kommer till spelansvar så jobbar Svensk Elitfotboll, utöver Unibet, tillsammans med Svenska Fotbollförbundet (SvFF), Riksidrottsförbundet (RF) och polisen för att motverka matchfixning. Det är en del i det ansvarstagandet som gör att samtliga spelare och ledare i de 32 herrelitklubbarna ska genomgå en utbildning i ansvarsfullt spelande. Även när det gäller anti matchfixning så jobbar Svensk Elitfotboll nära SvFF, RF och polisen. Arbetet med att stävja matchfixning och att uppmana till spelansvar fortsätter kontinuerligt under säsongen.

Fakta Integrity officer:
Ansvarig för att utbildningarna genomförs i varje klubb är respektive Integrity Officer. Rollen Integrity officer är en del av partnerskapet mellan Svensk Elitfotboll och Unibet. Det är en nyckelroll för att värna om elitfotbollens integritet i frågor som spelansvar och matchfixning. Varje enskild herrelitklubb har en Integrity officer i sin verksamhet. Denna person, som i regel är sportchefen i klubbarna, blir således länken mellan klubb, spelare och liga i dessa frågor. Varje Integrity officer har fått en specifik utbildning för sin ansvarsroll.

Unibet grundades 1997 och är en del av Kindred Group, en speloperatör noterad på Nasdaq Stockholm. Kindred Group äger och driver 9 varumärken, däribland Unibet, och är ett av de största privata spelbolagen på den europeiska marknaden. Kindred Group har över 30 miljoner kunder. Kindred Group är medgrundare och medlem av EGBA, European Gaming and Betting Association, samt medgrundare och medlem av IBIA (International Betting Integrity Association). Kindred Group är granskad och certifierad av eCOGRA vad gäller ansvarsfullt och rättvist spelande. Mer information om Kindred Group plc finns på www.kindredgroup.com och twitter.com/KindredGroup.