Gina Tricot hjälper småsyskon i Bangladesh

Gina Tricot hjälper småsyskon i Bangladesh

Gina Tricot investerar 20 miljoner kronor i ett samarbetsprojekt med UNICEF i Dhaka Bangladesh. 22 500 barn mellan fyra och fem år kommer nu att få börja i förskolan. Syftet med projektet är att förebygga barnarbete i Dhakas slumområden.

I januari 2011 startade Gina Tricot ett samarbete med UNICEF Sverige. Samarbetet går ut på att stärka barns rättigheter och ge utsatta barn ökade förutsättningar att klara sin skolgång. Projektet sträcker sig över sex år och arbetet inleddes helt nyligen.

Idag följer många små barn med sina äldre syskon och föräldrar till arbete eller skola. Följer de med till en arbetsplats är risken stor att de små barnen tidigt tvingas in i arbete. Det är ett problem som UNICEF uppmärksammat och därför startades ett särskilt projekt som ger de små barnen en möjlighet att gå i förskola i stället för att arbeta.

- Lyckas vi genom förskolan fånga upp de små barnen i tid löper de mindre risk att dras in i barnarbete. Vårt mål är att barnen tidigt ska slussas in i skolsystemet, då är det större chans att de stannar kvar i skolan när de blir äldre, säger Per Westberg, vice generalsekreterare på UNICEF Sverige.

Vill stötta flickorna

Modekedjan Gina Tricot har länge velat engagera sig och ge något tillbaka till de områden där deras plagg produceras och man ville dessutom främst fokusera sina insatser på flickor. Dels för att Gina Tricot är ett utpräglat varumärke för kvinnor, men också baserat på vetskapen om att flickor är de som har det svårast i ett land som Bangladesh. Sedan Anna-Karin Wårfors tillträdde som CSR-ansvarig på Gina Tricot 2009 har hennes fokus varit att arbeta med hållbarhetesfrågor samt Gina Tricots miljö- och samhällsengagemang.

- Vi är ett företag som vuxit snabbt och vi har därför inte haft så stora möjligheter att driva den här typen av projekt tidigare. För oss är det oerhört viktigt med en strategisk samarbetspartner som bedriver samhällsinsatser med långsiktighet och som kan göra skillnad, säger Anna-Karin Wårfors.

- UNICEFs arbetssätt passar oss som är en slimmad organisation väldigt väl, de ger oss löpande rapporter och statusuppdateringar och vi kan förlita oss på deras erfarenhet och kunskap, säger Victor Appelqvist, marknadschef på Gina Tricot.

Förskoleprojektet för Dhakas yngre barn innebär också att alla barn får ett registreringsbevis, ett slags personbevis när det börjar förskolan. Många saknar den här handlingen i Bangladesh vilket är en förutsättning för att få ett jobb i framtiden.