Black Week är över och det blev nytt rekord i år igen!

​The Black Week är över och förra årets rekord är slaget med råge. Det är bara några år sedan som det amerikanska fenomenet tog sig in på den skandinaviska marknaden som började med Black Friday och sedan utökades till både Black Friday och Cyber Monday. Nu har vi Black Week som sträcker sig från måndag till måndag sista veckan i november. Det har blivit årets största shoppinghändelse och e-handlarna slåss om kunderna genom rejäla prissänkningar av populära varor.

Nu är shoppinghysterin över och Unifauns siffror på antal paket som hanterades de här dagarna indikerar den lavinartade ökningen. Under årets Black Friday hanterades 1 780 750 paket via Unifauns system, en ökning med 38,5 % från förra året. Högsta noteringen skedde under gårdagens Cyber Monday, då hela 1 916 871 försändelser hanterades via Unifauns system, en ökning med 20,5%. Det är nu det högsta rekordet i Unifauns historia.

-Vi är speciellt nöjda med att se att Unifaun lyckats med att tillföra vår unika e-handelskompetens till vår förvärvade plattform i Benelux och Tyskland där volymerna ökade hela 48,5% över Black Friday. Ett tydligt bevis på vår förmåga och trovärdighet som leverantör till e-handelssegmentet i Europa, säger Andreas Randel, Chief Growth Officer på Unifaun

Vi kan nu med bestämdhet säga att Black Week har gått om julhandeln, där måndagen sista veckan före julafton har satt de tidigare rekorden, innan fenomenet blev känt i Skandinavien. Det kan också bero på att folk handlar sina julklappar redan nu istället för sista veckorna i december.

-Vi på Unifaun är glada och stolta över att vara en länk i kedjan som möjliggör att paketen kommer fram säkert och i tid. Extra roligt är att se hur många av våra kunder som inte bara ökat volymerna utan samtidigt markant förbättrat såväl checkout som leveransupplevelse, berättar Marcus Jarde, Chief Product Manager hos Unifaun

Unifaun har över 20 års erfarenhet av att tillhandahålla innovativa och värdeskapande Transport Management-system. Med sin plattform ansluter Unifaun enkelt och direkt ett omfattande ekosystem av transportörer, avsändare, mottagare och systempartners till varandra och till dess slutkunder. Unifauns plattform erbjuder lösningar för hantering av transport, leverans, transportör och mottagare på ett anslutet, datadrivet, pålitligt och anpassningsbart sätt. Årligen hanterar Unifaun över 300 miljoner paket och 5 miljarder transaktioner. För närvarande sysselsätter Unifaun över 200 transport- och leveransintresserade personer i Sverige, Finland, Norge, Danmark, Polen, Benelux och Tyskland. Nyligen förvärvade Unifaun företaget Transsmart® som är marknadsledande inom Transport Management i Nederländerna. Det är första steget i Unifauns snabba expansion till den europeiska marknaden.

Unifaun har över 20 års erfarenhet av att leverera innovativa och högkvalitativa Delivery Management-system. Lösningarna används i över 76 länder och varje dag skickas över 800 000 försändelser av 100 000 olika företag genom våra system. Unifaun har 210 anställda i Sverige, Finland, Danmark, Norge, Polen och Benelux.

www.unifaun.com