Grand Parfymeri i Göteborg satsar på e-handel med hjälp av Jetshop och Unifaun

Grand Parfymeri på Kungsgatan i Göteborg startades 1987 av Kerstin Rymo med affärsidén att kunna erbjuda kunderna det bästa inom parfym, make-up, hud- och hårvård med bästa personliga service i form av kunnig personal. Idag har Grand Parfymeri försäljning via två fysiska butiker och via nätet. Jetshop har byggt e-butiken som drog igång 2008. Orderflödet ligger på i genomsnitt 10 beställningar om dagen och sedan februari 2012 använder de Unifaun Online för att hantera transporter och frakthandlingar.

Idag har bolaget en god tillväxt med 30 anställda och en omsättning på ca 50 miljoner och drivs av Kerstins son Robert Rymo. Webbutiken startades som ett test under 2008 dels för att prova nya marknader och synas mer, men även för att hänga med i utvecklingen då fler och fler av kunderna börjat handla sina varor online.

– Vi satsar mer och mer på webbutiken och för ett tag sen lanserade vi en helt ny design som Jetshop har hjälpt oss få fram. Det skall vara så trivsamt och enkelt som möjligt för våra kunder att handla där, men även enkelt för oss att ta emot beställningar, packa och skicka iväg varorna, berättar Erika Sörum, webbansvarig på Grand Parfymeri AB.

Webbshopen är nu integrerad med Unifaun Onlines TA-system för att det skall gå så smidigt som möjligt att skicka iväg produkterna. Efter att en beställning läggs i webbutiken packas varan i den fysiska butiken. Sedan förs information om adress, vikt och storlek på paketet automatiskt över till Unifaun Online som personalen loggar in i och finner ordern under lagrade utskrifter. Där kan de sen hantera transport, skicka EDI samt skriva ut etiketter och frakthandlingar.

– Innan vi började använda Unifaun Online i februari 2012 skickade vi alla varor på traditionellt sätt. Vi skrev adressuppgifter med vanlig penna, satte på frimärken samt gick till posten och lämnade in paketen. Vi tyckte själva att det var ganska omständigt och i takt med att beställningarna ökade så blev det en självklarhet att skaffa ett TA-system. Vi körde nyligen en kampanj via tidningen Metro och då ökade beställningarna till ca 70 per dag, och utan Unifaun Online hade det inte gått att hantera. Nästa steg är att integrera Unifaun Online med webbutiken fullt ut så vi kan sköta allt där utan att logga in i Unifaun Online, berättar Erika vidare.

Fakta Grand Parfymeri AB
Grand Parfymeri AB är Sveriges största privatägda parfymeri med 30 anställda. De finns på Kungsgatan och på Frölunda Torg i Göteborg samt har en ny webbutik. De jobbar för att göra varje kund till en nöjd kund vare sig det gäller att hitta en ny parfym, smink eller hudvårdsprodukter. I sortimentet finns de flesta av Sveriges ledande märken såsom Lancôme, Clinique, Chanel, Dior, Dermalogica, ID bare Minerlals, Estée Lauder, La Mer, Decleor, Sisley, La Prairie, Gucci, Dolce & Gabbana och många fler!  Läs mer om Grand Parfym: www.grandparfym.se

Fakta Jetshop
Jetshop grundades 2003 och har snabbt vuxit till den största leverantören av skräddarsydda e-butiker för företag i Skandinavien. Under 2012 kommer över 3 300 företag använda Jetshops e-handelssystem för sin försäljning över internet. Läs mer om Jetshop: www.jetshop.se