​Avgiftsfri mammografiscreening i hela landet

​Avgiftsfri mammografiscreening i hela landet

1 juli blir mammografi hälsokontroll som alla kvinnor mellan 40 och 74 år erbjuds avgiftsfri i hela landet. Bröstcancer är den vanligaste cancerformen bland kvinnor. Avgiftsfrihet är ett viktigt steg för jämlika villkor i landet och för att bidra till att deltagande ökar. Att fler går regelbundet på sin mammografi är viktigt för att upptäcka och behandla bröstcancer hos fler kvinnor i tid.

– Att mammografi blir avgiftsfritt för alla kvinnor ser vi som mycket positivt och hoppas att deltagandet kommer öka. Vi vet att avgiften har betydelse eftersom den kan vara avgörande för om man väljer att gå på sin undersökning, säger Helen Häggström, Verksamhetschef för Unilabs Mammografi.

Unilabs bedriver mammografi i Göteborg, Borås, Skaraborg, Skåne och Blekinge på 17 mottagningar samt i tre mobila mammografivagnar som åker till orter i Västra Götalandsregionen.

– Vi har under många år arbetat aktivt för att öka deltagandet till mammografiscreeningen. För att underlätta för kvinnorna som kallas erbjuder vi möjligheten att boka om sin tid till en annan mottagning än den man kallats till. Våra mammografimottagningar har hög tillgänglighet och via vår kundtjänst kan man alltid byta till en tid eller mottagning som passar, säger Helen Häggström.

Var 9:e kvinna i Sverige drabbas av bröstcancer vilket gör bröstcancer till den vanligaste cancerformen hos kvinnor. Vetenskapliga studier har visat att möjligheten att bota bröstcancer kan förbättras genom tidig upptäckt med mammografi. Tidig upptäckt kan även göra behandlingen skonsammare och effektivare. En hälsokontroll med mammografi, även kallad screening, är en röntgenundersökning av brösten. Tack vare den speciella röntgentekniken, som ger detaljrika bilder, kan tumörer upptäckas innan de hunnit orsaka några symtom eller ens kan kännas i bröstet. Läs mer på www.unilabs.se/mammografi där du också kan se vårt bildspel om hur en mammografiundersökning går till.

För mer information, kontakta:
Cecilia Odelsparr, Affärsutvecklings- och Marknadschef
cecilia.odelsparr@unilabs.com