Unilabs ger snabb diagnostik av vinterkräksjukan

Unilabs ger snabb diagnostik av vinterkräksjukan

Vinterkräksjuka diagnostiseras dygnet runt på Unilabs laboratorium vid Capio S:t Görans Sjukhus i Stockholm. Unilabs stödjer sjukvården vid Capio S:t Görans sjukhus med snabb diagnostik av Calicivirus (Vinterkräksjukevirus) dygnet runt alla dagar i veckan.

– Akuten eller avdelningen som beställt analysen kan få svaret inom två timmar, säger Shah Jalal Överläkare och medicinskt ansvarig vid Unilabs mikrobiologi i Stockholm, om den revolutionerande tekniken. Tidigare fick man svaret under dagen eller nästa dag. Det snabbare svaret innebär att man kan avgöra om patienten är smittsam eller inte och det underlättar sjukhusets process.

– Vi är glada att Unilabs är det första laboratoriet i Stockholm som erbjuder denna analys dygnet runt alla dagar i veckan, säger Shah Jalal. Förutom Capio S:t Görans sjukhus kan i dagsläget också Brommageriatriken och Stockholms sjukhem få snabba svar med denna teknik.

För mer information:

Shah Jalal, Överläkare och medicinskt ansvarig Unilabs mikrobiologi Stockholm