​Unilabs hyllar sina blodgivare på Internationella blodgivardagen

​Unilabs hyllar sina blodgivare på Internationella blodgivardagen

Den Internationella blodgivardagen firas idag den 14 juni och årets högaktuella tema är ”Blood connects us all”. Blodgivardagen arrangeras i första hand för att tacka och fira blodgivare världen över och Unilabs deltar i hyllningarna av aktiva blodgivare vid alla sina blodcentraler. Betydelsen av blodgivning kan inte nog betonas – den gåva som en blodgivare skänker kan bidra till att rädda en medmänniskas liv.

– Unilabs har fått förtroendet att organisera blodgivningen i Sörmlands läns landsting och vid Skaraborgs sjukhus i Skövde, Lidköping och Falköping. Vi vill visa alla våra blodgivare vår stora tacksamhet och arbetar varje dag för att blodgivare ska känna sig välkomna till Blodcentralen, säger Nicholas Holthuis, Medicinsk chef Transfusionsmedicin hos Unilabs.

Unilabs har ansvar för blodcentraler i Skövde, Lidköping, Falköping, Eskilstuna, Nyköping och Katrineholm. Unilabs bidrar även till blodförsörjningen i övriga landet genom samarbete med många andra blodcentraler. Varje år kommer ca 12 000 blodgivare till Unilabs och lämnar närmare 27 000 blodenheter.

På www.unilabs.se kan du läsa mer om Unilabs Blodcentraler. På www.geblod.nu finns mer information om Internationella Blodgivardagen.

För mer information, kontakta:
Nicholas Holthuis, Medicinsk chef Tranfusionsmedicin
Nicholas.Holthuis@unilabs.com