Unilabs Patologi Sverige tar ett stort steg för digital patologi och diagnostik i nätverk

Det är nu klart med fortsatt finansiering från Vinnova för två viktiga projekt inom digital patologi och diagnostik i nätverk, ExDIN 3 och DigiPat 3. Unilabs är stolta över att vara partner i projekten och aktivt bidra till utvecklingen inom patologi och cytologi. Utvecklingen skapar värde för patienterna och sjukvården i Sverige.

- Ökat samarbete och nyttjande av ny teknik inom diagnostiken kommer att bidra till ökad kvalitet samt mer jämlik och bättre vård för patienterna, säger Christer Kjellström, Verksamhetschef och Medicinsk chef för Unilabs Patologi Sverige.

Se mer om projekten från våra samarbetspartners:

ExDIN 3:

DigiPat 3:

Unilabs Patologi Sverige samlar våra verksamheter inom patologi, cytologi, obduktion, bårhus, klinisk genetik, specialhematologi och flödescytometri. Verksamheten finns i fyra regioner och har uppdrag inom hela Sveriges sjukvård. Idag arbetar strax över 100 personer inom Unilabs Patologi Sverige som med sin gemensamma kompetens deltar i det viktiga arbetet att ge patienter avancerad diagnostik i rätt tid till rätt kostnad.

Unilabs har idag laboratorier för patologi/cytologi på Capio S:t Görans sjukhus i Stockholm, Mälarsjukhuset i Eskilstuna och Skaraborgs sjukhus i Skövde samt ett mindre centrum för distansdiagnostik med utgångspunkt från Helsingborg. Unilabs tar över ansvaret för verksamheten i Sunderbyn från och med 1 januari 2015.

För mer information:

Christer Kjellström, Verksamhetschef och Medicinsk chef, Unilabs Patologi Sverige
E-post: christer.kjellstrom@unilabs.com

Philip Delborn, VD Unilabs AB