Unilabs vill få in diagnostik i vårdgarantin

Unilabs vill få in diagnostik i vårdgarantin

Idag publicerar Svenska Affärer artikeln "Unilabs vill få in diagnostik i vårdgarantin":

-Problemet med köer i vården och ojämlik vård går inte att lösa så länge som diagnostiken inte ingår i garantin. Med nuvarande system flyttas patienter som väntar i kö för exempelsvis en operation i stället till en diagnostikkö, det vill säga man har ställt patienten utanför vårdgarantin. Eftersom 80 procent av handläggningsbesluten i sjukvården baseras på någon form av diagnostik tycker vi det är hög tid att ändra på det, ett nytt förslag med utökad vårdgaranti gynnar patienter och på sikt hela samhället, säger Dennis Kembel, affärsutvecklingschef på Unilabs AB.

Läs hela artikeln HÄR.