Johan Höglund, ny VD för Unilabs Sverige

I sin roll som VD för Unilabs Sverige kommer Johan att fortsätta att utveckla organisationen och driva viktiga strategiska initiativ kring synergier, digitalisering och organisationsförändringar. Johan tillträder rollen som VD på Unilabs under våren 2019.

Johan Höglund har nyligen haft positionen som Vice President på Tieto, en av de största IT-produkt- och tjänsteföretagen i Norden. På Tieto var han chef för hälso-, välfärds- och utbildningsenheten med 1 400 anställda på 32 kontor i hela Norden och kontor i Indien och Polen. Tidigare har Johan arbetat för Philips Healthcare, där han hade positionen som Country Manager för Sverige. Han har en M.Sc. och EMBA från Stockholms universitet Johan blev 2018, för tredje året i rad, utnämnd till en av de mest inflytelserika människorna inom den svenska MedTech och life science sektorn.

Johan har en passion för att utveckla den offentliga sektorn genom nya affärsmodeller, innovation och digitalisering. Han har omfattande internationell affärserfarenhet och är en mycket respekterad ledare inom området. Hans kompetensområden omfattar affärsstrategi, organisationsutveckling, operations excellence, change management, Lean management och Agile mjukvaruutveckling.

”Unilabs har en lång historia som en av världens ledande leverantörer av diagnostik under de senaste 30 åren. Detta tillsammans med dess starka, stabila position på den svenska marknaden gör att jag ser väldigt mycket fram emot att börja på Unilabs som chef för den svenska organisationen. Jag respekterar verkligen företagets nuvarande tillväxtfas, och känner mig mycket motiverad inför vad vi kan åstadkomma och hur vi kan bidra till samhället", säger Johan Höglund.

KONTAKTA:

Marie-Louise Howett, HR-direktör
Telefon: 010 - 275 20 30
E-post: marie-louise.howett@unilabs.com

OM UNILABS:

Unilabs är en av Europas ledande leverantörer av kliniska analyser och medicinsk bilddiagnostik till privata och offentliga vårdgivare, lokala myndigheter, försäkringsbolag, läkemedelsföretag och allmänheten. Unilabs driver verksamhet inom laboratoriemedicin och radiologi i 15 länder: Tjeckien, Danmark, Finland, Frankrike, Italien, Saudi Arabien, Norge, Peru, Portugal, Slovakien, Spanien, Sverige, Schweiz, Förenade Arabemiraten och Storbritannien.