Patienter ska få snabbare diagnos av blodförgiftning genom projektet SMARTDIAGNOS

Unilabs deltar i en grupp av tio partners i EU-projektet ”SMARTDIAGNOS - next generation sepsis diagnosis technology”som ska ge bättre förutsättningar för behandling av patienter med blodförgiftning genom snabb diagnostik.

Blodförgiftning, sepsis, är en potentiellt dödlig immunrespons i människokroppen, ofta orsakad av bakterie- eller svampinfektion. Tidig diagnos är helt avgörande för att rätt behandling ska sättas in så tidigt som möjligt i sjukdomsförloppet.

– Unilabs ser med spänning fram emot att bidra i detta viktiga projekt, säger Helena Enroth, utvecklingsansvarig molekylärbiologi Unilabs Skövde och adjungerad professor på Högskolan i Skövde.

Inom projektet ska ny innovativ teknik användas för en snabb och förenklad analys av prover från patienter med misstänkt sepsis. SMARTDIAGNOS kommer att innebära snabb och korrekt sepsisdiagnostik, baserad på multiplexteknik, med möjlighet att minska morbiditet och mortalitet med upp till 20 %. Instrument för att diagnostisera sepsis både patientnära och på kliniska laboratorier med en svarstid på 1-3 timmar ska tas fram under projektet.

Tio partners bestående av företag, institutioner och universitet, kommer att utföra SMARTDIAGNOS- projektet tillsammans. Projektet som löper under 4 år har fått medel från EU:s ”Horizon 2020 Research and Innovation Programme under grant agreement No. 687697”. Projektet startade den 1 februari 2016 och Unilabs i Sverige är en av parterna i projektet.

Kontakt:

Helena Enroth

Utvecklingsansvarig molekylärbiologi Unilabs Skövde
och adjungerad professor Högskolan Skövde

Helena.Enroth@unilabs.com

www.unilabs.se

Unilabs verksamheter inom laboratoriemedicin och radiologi är i dag en naturlig del av den svenska vårdkedjan. Vi möter våra patienter och kunder på sjukhus, närakuter, primärvårdslaboratorier och fristående mottagningar. Årligen genomför vi ungefär 500 000 radiologiundersökningar och omkring 13 miljoner laboratoriemedicinska analyser. Av våra totalt
5 000 medarbetare i Europa, arbetar drygt 850 i Sverige.