Unilabs har skapat ett nytt PCR-test som specifikt kan identifiera den nya, mer infektiösa Delta-varianten och arbetar med hälsovårdsmyndigheter för att optimera folkhälsoåtgärderna därefter.

Unilabs lanserar nytt covid-19-test för att identifiera Delta-varianten och stödja hälsovårdsmyndigheter med datadrivet pandemisvar

Genève, 29 juni 2021: Unilabs, den ledande europeiska diagnostiska tjänsteleverantören, har skapat ett nytt PCR-test som specifikt kan identifiera den nya, mer infektiösa Delta-varianten och arbetar med hälsovårdsmyndigheter för att optimera folkhälsoåtgärderna därefter.

"Med den snabbspridande Delta-varianten som är på god väg att bli den dominerande stammen av covid-19 i många delar av Europa, satte vi våra team i arbete och utvecklade ett test som på ett tillförlitligt sätt kan identifiera denna variant", säger Timóteo Guimarães, som driver Unilabs affärsenhet covid-19. "Vi använder samma tekniker som vi skapade för att upptäcka alpha-varianten och vi förväntar oss att snabbt spåra alla framtida varianter också."

I länder som Sverige, Portugal, Frankrike, Schweiz, Spanien, Storbritannien och Förenade Arabemiraten används Unilabs analysresultat för att dels spåra spridningen av Deltavarianten och dels identifiera nya varianter – vilket hjälper hälsovårdsmyndigheterna att införa riktade åtgärder mot viruset. Ett datadrivet tillvägagångssätt kommer att resultera i ”smartare” smittskyddsåtgärder, att rädda liv och minimera ekonomiska konsekvenser.

Unilabs erbjuder PCR-testning, för covid-19, samt antigen- och serologitester. Sedan starten av covid-19-pandemin har Unilabs utfört mer än 12 miljoner covid-19-tester runt om i världen.

Med ett nätverk av laboratorier och experter i 16 länder arbetar Unilabs med företag, hälsovårdsmyndigheter och regeringar för att utforma effektiva teststrategier och har också samarbetat med flygbolag för att testa internationella resenärer.

Unilabs tecknade nyligen ett avtal om att införliva Unilabs världsomspännande testnätverk i IATA Travel Pass, reseappen från International Air Transport Association (IATA). Pålitlig testning är särskilt viktig i samband med massvaccinationer, upphävande av begränsningar och ökande personlig rörlighet.

Kategorier

Unilabs är ett av Europas största diagnostikföretag och erbjuder ett komplett utbud av laboratorie-, patologi- och radiologitjänster till patienter över hela världen.

Med 250 laboratorier, 150 röntgenenheter och mer än tusen provtagningsenheter i 16 länder, bidrar Unilabs 12 000 medarbetare till att rädda liv varje dag.

Unilabs är mycket engagerad i kampen mot covid-19 - investerar kraftigt i teknik, utrustning och människor för att öka kapaciteten och leverera snabba, tillförlitliga covid-19-tester. Med dedikerade nya laboratorier i Portugal, Nederländerna, Schweiz, Storbritannien och Förenade Arabemiraten är Unilabs kapacitet mer än 500 000 covid-19-tester per vecka – och ökar.