E.ON föreslår ny inriktning för OKG – O2 tas ur drift tidigare än planerat

E.ON föreslår ny inriktning för OKG – O2 tas ur drift tidigare än planerat

Oskarshamn 2 (O2), som är en av tre reaktorer vid Oskarshamns kärnkraftverk, föreslås tas ur drift tidigare än planerat. I kraft av majoritetsägare kommer E.ON verka för att OKG beslutar om att inleda förberedelserna för avställnings- och servicedrift av O2. Ett beslut skulle innebära att elproduktionen från O2 upphör permanent.

E.ON bedömer att det saknas ekonomiska förutsättningar för investeringar för drift av O2 efter 2020 och konstaterar att det därmed också saknas förutsättningar för de åtgärder som skulle krävas för en fortsatt drift fram till och med 2020. Mot denna bakgrund är E.ONs förslag att efter slutligt beslut i OKG ABs beslutande organ ställa om pågående moderniseringsprojekt för O2 till att inleda förberedelserna för avställnings- och servicedrift av reaktorn.

-Förutsättningarna för elmarknaden har förändrats kraftigt de senaste åren. Historiskt och varaktigt låga elpriser i kombination med effektskatten på kärnkraft som nu också höjs samt tillkommande krav på omfattande investeringar medför lönsamhetsmässiga problem för framförallt små reaktorer som O2 säger Jonas Abrahamsson, VD för E.ON Sverige.

I kraft av majoritetsägare kommer E.ON nu att påbörja beslutsprocessen inom ramen för bolaget OKG AB’s beslutande organ. Exakt tidpunkt för beslut beror bland annat på kommande förhandlingar med arbetstagarorganisationerna.

Reaktorn togs i drift 1974 och byggdes ursprungligen för en livslängd på cirka 40 år och har levererat 154 TWh elenergi. O2 har varit i stort behov av modernisering och byte av komponenter för att förlänga drifttiden. Samtidigt skulle det krävas stora investeringar för att O2 ska leva upp till nya krav på härdkylning som träder i kraft efter 2020.

• -Med de rådande ekonomiska och politiska förutsättningarna är trenden tydlig - vi kommer se färre men större reaktorer framöver. O3 som är en av Sveriges största reaktorer, och som producerar mer el än både O1 och O2 tillsammans, kommer därmed att ha en strategiskt viktig betydelse för stabiliteten i svensk elförsörjning under en lång tid framöver, säger Jonas Abrahamsson.

Sedan tidigare har en process inletts för O1s kommande servicedrift. Ansökan om miljöprövning har skickats in och det är E.ONs bedömning att O1 bör tas ur drift före den planerade livslängden om 50 år. Tidpunkten för övergång till servicedrift av O1 är i nuläget osäkert men uppskattas ske någon gång i perioden 2017 – 2019. Exakt tidpunkt kommer att bero på hur miljöprövningsprocessen går, och vara föremål för en beslutsprocess inom OKG på samma sätt som för O2.

För mer information kontakta:

Roger Strandahl, Senior Vice President Communication&IR, Uniper Sverige AB, tel 072-516 19 16.