OKG säljer fossilfri vätgas till extern marknad

OKG säljer fossilfri vätgas till extern marknad

Nu går kärnkraftsbolaget OKG in som producent och leverantör på vätgasmarknaden. Det första kontraktet med en extern köpare är underskrivet. Enligt avtalet ska den första leveransen av vätgas producerad med fossilfri kärnkraftsel genomföras i början på 2022.

Bakgrunden är att OKG sedan länge drivit en vätgasanläggning i anslutning till anläggningsområdet. Vätgasen som produceras används för att kyla generatorn på Oskarshamn 3. Numera är det endast Oskarshamn 3 som är i drift sedan de två äldsta reaktorerna är permanent stängda. Det innebär att det finns en överkapacitet på vätgas, som nu kommer till användning för andra ändamål.

- Inledningsvis handlar det om relativt små volymer. Men vi har såväl kompetens som anläggning och infrastruktur, och jag ser en mycket god potential att utvidga den här affären. Behovet av vätgas kommer att öka successivt, och vi har fått ett starkt stöd från våra ägare Uniper och Fortum att utveckla den här affärsmöjligheten, säger Johan Lundberg, VD OKG.

Just nu håller vätgasanläggningen på att moderniseras, bland annat med ett nytt styrsystem och även andra komponenter ska bytas ut för att kunna expandera verksamheten.

- Vår ambition är att utveckla den växande marknaden för vätgas tillsammans med Fortum. Det svenska elsystemet är näst intill fossilfritt, och vi har därför goda förutsättningar att producera stora volymer vätgas som kommer att spela en viktig roll när Sverige ställer om, säger Johan Svenningsson, vd Uniper Sverige, som tillsammans med Fortum äger OKG.

Med avtalet blir Oskarshamn den första kommunen i Sverige som kan erbjuda fossilfri vätgas producerad av kärnkraft.

- Det är naturligtvis jättekul. Vi vet hur viktig roll vätgasen kommer att spela för Sverige, men också att vi som kommun ska kunna nå våra klimatkrav. Jag ser framför mig att den vätgas som produceras på OKG också på sikt kan komma till nytta även i Oskarshamn när vi ställer om våra industrier och transporter, säger Andreas Erlandsson (S), kommunalråd i Oskarshamn.

För mer information;

Désirée Liljevall, kommunikationschef OKG, tfn 073-823 15 40.
Torbjörn Larsson, press officer, Uniper Sweden, tfn 070-637 32 77.

FAKTA

OKG levererar fossilfri el – producerad via kärnkraft! Företaget har nästan 600 anställda, och ligger på halvön Simpevarp, cirka tre mil norr om Oskarshamn. Här finns tre av Sveriges kärnreaktorer, Oskarshamn 1, 2 och 3. Oskarshamn 3 är en av världens största kokvattenreaktorer med en maxeffekt på 1450 MW. De andra två reaktorerna är på väg att monteras ned och rivas.

Vätgas för externa kunder är inte den första verksamheten som utvecklats vid sidan av den befintliga elproduktionen på O3 och den pågående nedmonteringen av O1 och O2. Just nu planeras det för en testreaktor på OKG, genom ett samarbete mellan Uniper, Blykalla och KTH. Sedan tidigare har Uniper öppnat upp för nya verksamheter som till exempel datacenters som fortfarande är under planering.