Uniper har utsetts till Sveriges mest attraktiva arbetsgivare för andra året i rad

Uniper är Sveriges mest attraktiva arbetsgivare för andra året i rad. Det står klart efter att Nyckeltalsinstitutets årliga kartläggning genomförts och offentliggjorts. Resultatet är baserat på drygt 700 000 medarbetares faktiska arbetsvillkor.

Uniper har återigen uppnått det högsta och de bästa resultaten i kategorin Attraktiv arbetsgivarindex, och är därmed fortsatt den mest attraktiva arbetsgivaren i svenskt arbetsliv enligt Nyckeltalsinstitutets analyser och benchmark.

- Uniper är en arbetsgivare som erbjuder trygga och hälsosamma arbetsvillkor med stora möjligheter till intern utveckling, en arbetsgivare som satsar mycket på sina medarbetare. Uniper har dessutom, i ett år där andra i branschen haft höga avgångstal, en hög kvarstannandegrad både hos nyanställda och övriga medarbetare. Årets resultat är ett riktigt bra kvitto på att Uniper har lyckats mycket väl med sitt arbete med att attrahera, utveckla och behålla kompetens, förklarar Tina Ekström, vd på Nyckeltalsinstitutet.

Uniper uppnått 163 poäng av 180 möjliga i årets kartläggning och är därmed den arbetsgivare i årets databas som uppnått högsta poäng av samtliga. Kartläggningen baseras på insamlad statistik från 2022 och har genererats från en unik databas, med information om drygt 700 000 medarbetares faktiska arbetsvillkor, från cirka 360 företag och organisationer.

Resultatet baseras på faktorer om rådande arbetsvillkor i organisationen, som exempelvis tillsvidareanställningar, möjlighet till lika chefskarriär för män och kvinnor, arbetsgruppers storlek, hur mycket tid Uniper satsar på kompetensutveckling för sina medarbetare, arbetsmiljö, avgångstal och sjukfrånvaro.

- Att lyckas ta hem den här viktiga och prestigefulla utmärkelsen två år i rad är helt fantastiskt. Vårt framgångsrecept bygger på att vi kan erbjuda intressanta arbetsuppgifter och utvecklingsmöjligheter i en spännande bransch. Samtidigt som vi har stort fokus på hälsa, där vi är angelägna om att våra medarbetare trivs och mår bra, säger Johan Svenningsson, VD Uniper Sverige.

- Just nu är vi inne i en period där vi har ett stort rekryteringsbehov för att kunna genomföra intressanta projekt där vi hjälper industri- och transportsektor med omställning till klimatneutrala verksamheter. Att vi bedöms som bra arbetsgivare ger oss så klart en fördel i konkurrensen om duktiga och välutbildade medarbetare, säger Johan Svenningsson.

Med vetenskapliga mätmetoder har Nyckeltalsinstitutet sedan 1996 skapat en svensk standard för HR nyckeltal som används av många företag och organisationer i Sverige idag. Resultaten uppdateras årligen på aggregerad nivå och ger arbetsgivare möjlighet att jämföra sina interna mätningar mot andra branscher och regioner, i syfte att trimma sitt medarbetarerbjudande.

Priserna kommer att delas ut till respektive vinnare under den Stora Nyckeltalsdagen den 28 april.

För mer information:

Roger Strandahl, Kommunikationsdirektör Uniper Sverige, 072-516 19 16.

Tina Ekström, CEO Nyckeltalsinstitutet, 070-453 80 81, tina@nyckeltal.se