Öresundsverket är sålt och inom kort inleds planeringen för hur kraftverket ska monteras ned och flyttas

Uniper säljer kraftverksdelar från Öresundsverket

Uniper har signerat ett avtal med en köpare om att leverera utrustning och kraftverksdelar från Öresundsverket i Malmö. Inom kort påbörjas planeringen för hur kraftverket ska monteras ned.

Öresundsverket har inte varit i kontinuerlig drift sedan i mars 2016. De senaste årens låga elpris har gjort anläggningen olönsam och omöjlig att driva på marknadsmässiga villkor. Samtidigt har behovet av planeringsbar elproduktion ökat i södra Sverige sedan ytterligare fyra reaktorer stängts i närtid, och gjort avsaknaden av kärnkraftverket i Barsebäck än mer påtaglig.

Uniper har till Elberedskapsmyndigheten föreslagit en lösning där Öresundsverket skulle kunna hållas i beredskap för att kunna stötta elsystemet i samband med akut uppkomna behov. Till exempel under vintertid då kalla temperaturer kan öka elförbrukningen, eller under sommaren då kärnkraften genomför sina årliga revisioner.

Förslaget har inte resulterat i någon lösning, och redan 2018 beviljades Uniper tillstånd av Elberedskapsmyndigheten om en permanent stängning av Öresundsverket. Efter beskedet påbörjades en försäljningsprocess av kraftverkets utrustning och komponenter.

Nu har avtal signerats med köparen PACO, vilket innebär att Öresundsverket kommer att lokaliseras utanför Europa. PACO har anlitat Pol-Inowex som inom kort påbörjar planeringen av demontering och förflyttning av kraftverket.

Öresundsverket (ÖVT) var ett högeffektivt och modernt kraftvärmeverk med naturgas som primärt bränsle. Produktionskapaciteten var 450 MW el vid ren kondensdrift. När Öresundsverket togs i drift i december 2009, trängde anläggningen undan kolkraft i Nordeuropa och minskade därmed utsläppen av koldioxid med cirka tre miljon ton totalt under åren 2010 - 2016.

Även om kraftvärmeverket har stängts för gott, kommer det att finnas kvar två gasturbiner på anläggningsområdet. Gasturbinerna ingår i störningsreserven som upphandlas av Svenska kraftnät, och vars primära roll är att hantera olika former av störningar som plötsligt kan uppstå i elsystemet.

För mer information: Torbjörn Larsson, press officer Uniper Sverige, +46 706 37 32 77

Öresundsverkets historia

1950-talet. Redan då producerades el på Öresundsverket. Det gamla Öresundsverket bestod av tre olika verk som byggdes i olika etapper i Malmö industrihamn.

Tidigt 1990-tal. Verk 3 försågs med en lågbrännare samtidigt som kontrollutrustningen byttes ut. Moderniseringen till trots så lades verket i malpåse.

Tidigt 2000-tal. Planer tog form på att modernisera Öresundsverket för en kommande återstart. Vid den här tiden ökade elförbrukningen i Norden, och man såg en risk för att ett underskott på el skulle uppstå. Detta kunde successivt leda till högre elpriser och ett ökat utnyttjande av mindre miljövänlig elproduktion.

2009. I december 2009 invigdes det nya kraftverket, ett av världens effektivaste naturgaseldade kraftverk. Bakgrunden till att modernisera och återstarta Öresundsverket var att behovet av ny elproduktion var störst i södra delen av landet, att överföringsmöjligheterna av el från vattenkraften i norr är begränsade samt att Barsebäcksverket hade tagits ur drift.

2018. Öresundsverket har sedan driftsättningen 2009 levererat 7,3 terrawattimmar el till svenska elkunder och 3,4 terrawattimmar värme till fjärrvärmenätet i Malmö. Anläggningen har inte varit i kontinuerlig drift sedan mars 2016.