United Screens byter namn till We Are Era

Från ett multi channel network till en ny era: United Screens byter namn till We Are Era

United Screens, Nordens ledande nätverk för kreatörer, och studio- och talangnätverket Divimove, stärker nu sitt samarbete ytterligare. De två bolagen, som jobbat tight ihop sedan 2019, finns tillsammans representerade på tolv europeiska marknader och byter nu varumärke till det gemensamma namnet We Are Era. Samtidigt görs en “glocal” ompositionering, där en bred europeisk täckning möjliggör en global dominans med fortsatt lokal expertis och relevans. Rebrandingen är en del i arbetet med att fortsätta vara i frontlinjen för en ny era av kreatörer, content, räckvidd och produktioner. Namnbytet är en pågående process och förväntas vara klar inom de närmsta veckorna.

United Screens grundades 2013 som ett MCN, multi channel network, och blev snabbt ett av de ledande nätverken i Norden för influencers, artister och online video. Sedan dess har branschen förändrats i en snabb takt och United Screens med den. Över tid har bolagets erbjudanden utvecklats, till att idag ha ett stort fokus på influencer marketing, agenttuppdrag för kreatörer och artister, brand safe- och premiumräckvidd på YouTube, produktioner för både lång- och kortformat samt en bred expertis inom samtliga sociala medie-plattformar.

De senaste två åren har United Screens arbetat nära Divimove, även det ägt av RTL Group, och hittat flera gemensamma synergier. Divimove finns representerade bland annat i Tyskland, Spanien, Frankrike, Italien samt Nederländerna, och tack vare den breda täckningen i Europa har erbjudandet blivit mer globalt gentemot kreatörer och annonsörer. Tillsammans har bolagen skapat globala techlösningar, en gemensam databas och målgruppsinsikter som möjliggör ett mer effektfullt erbjudande, med en bibehållen lokal expertis och dominans - på en “glocal” nivå. We Are Era betraktar sig som den snabbaste vägen till content, kreatörer och räckvidd, allt samlat under ett och samma tak.

– Resan med rebrandingen av United Screens till We Are Era är otroligt spännande. Vi har de senaste två åren arbetat tight tillsammans med Divimove för att hitta flera nya synergier och slipa vårt erbjudande ytterligare. Bland annat har vi kunnat erbjuda ännu mer insikter, data och mer effektfulla kampanjer till våra kunder och kreatörer. Jag är så stolt över det fantastiska team vi har på plats och siffrorna är starkare än någonsin. Nu är det dags för nästa steg och för att förtydliga vårt samarbete gentemot branschen, byter vi nu till ett gemensamt varumärke. Samma core, men med en betydligt större kraft. Jag ser väldigt mycket fram emot vad vi tillsammans kommer att fortsätta skapa, säger Natalie Tideström Heidmark, VD på United Screens.

United Screens kommer fortsatt vara ett eget aktiebolag med egen lokal ledningsgrupp. VD Natalie Tideström Heidmark och vice VD Nicolin Lillhage har även en plats i den globala ledningen för We Are Era. United Screens dotterbolag United Screens Music kommer inte att byta varumärke just nu.

– Jag är så imponerad av teamen i Norden, både deras resa och hur de ligger i framkant. De senaste två åren har vi haft ett tight samarbete och jag ser verkligen fram emot den fortsatta resan tillsammans, nu under det gemensamma namnet We Are Era, säger Tobias Schiwek, CEO på Divimove/We Are Era och forstätter:

– Våra samarbetspartners kan alltid förvänta sig att vi visar vägen för dem. Som marknadsledare vill vi kunna leverera efterfrågad kunskap och alltid ligga steget före. Vi är stolta över att leverera utmärkt content, talangfulla kreatörer och maximal räckvidd på samtliga plattformar, genres, branscher och länder. Det är vårt ansvar att veta idag vad som är relevant i morgon, säger Tobias Schiwek.

Om We Are Era:

We Are Era är resultatet av Europas flerkanaliga nätverk som kombinerar kreatörer, räckvidd, content och produktionsstudio under ett enda europeiskt varumärke. Som ett företag unikt i sitt slag, kombinerar vi de bästa tillgångarna och erbjudandena i Europa under ett och samma tak, med den fortsatta lokala expertisen. Företaget är sedan 2018 ett helägt dotterbolag till RTL och Bertelsmann Group. We Are Eras vision är att driva den nya eran av kreatörer, räckvidd, content och produktion på tolv europeiska marknader med 240 anställda, fördelat på åtta lokala kontor i Amsterdam, Berlin, Köln, Köpenhamn, Paris, Madrid, Milano och Stockholm. We Are Eras berättelser ger effekt och attityd; de utvecklas och berättas av och för människor över hela Europa. Projekten sträcker sig från TV-produktioner till innovativa format på sociala medie-plattformar som TikTok, YouTube, Instagram och Twitch.

För mer information, se www.weareera.com

United Screens grundades 2013 och är Nordens största medieföretag inom online video, som i sin tur är en del av Europas största mediebolag RTL Group. Sedan starten har United Screens kopplat samman Nordens största influencers och kreatörer med världsledande kunder genom annonsering på Youtube och influencer marketing, på alla sociala medie-plattformar. Via United Screens eget produktionsteam hjälper vi även annonsörer och varumärken att producera innovativa produktioner inom online video.