Bröderna Norbergs parodi på Melodifestivalen 2020 är årets mest populära klipp på Youtube

United Screens-profiler i topp bland de mest sedda klippen på YouTube under 2020

Varje år sammanställer Youtube listor över de tio mest populära klippen på plattformen. I den absoluta toppen av det svenskarna tittade mest på under 2020 återfinns hela tre United Screens-profiler; Bröderna Norberg, Hampus Hedström och Uppdrag: Mat. På förstaplatsen med sina dryga 2,3 miljoner visningar är videon Melodifestivalen Parodi 2020 - av Bröderna Norberg.

2020 börjar nå sitt slut och vi kan nu börja summera det gångna året - ett år som på många sätt varit annorlunda och där online-tittande utan tvekan vuxit sig större än någonsin. Youtube publicerade under gårdagen sin årliga lista över de mest sedda klippen, där listans topp tre utgörs av United Screens profiler. Bröderna Norbergs parodi på Melodifestivalen är det överlägset mest tittade klippet i Sverige under 2020, med sina 2,3 miljoner visningar. Deras parodier har toppat listan både 2016 och 2015, dessutom flera gånger hamnat på en andra- eller tredjeplats.

Tätt efter Bröderna Norberg hamnar Hampus Hedström med sin omåttligt populära och bokstavliga Corona-tolkning av Victor Leksells låt ”Svag” med nästan 2 miljoner visningar, följt av Uppdrag: Mat där Mauri Hermundsson byter kost med Bianca Ingrosso under en dag. Klippet har nära 1,9 miljoner visningar.

– Det är med stolthet vi ser tre av våra profiler toppa listan över de mest sedda klippen på Youtube under 2020. Deras innehåll, inte minst de vinnande videoklippen, är ett bevis på att den typen av underhållning i allra högsta grad går hem hos och är relevant för målgruppen. I dessa speciella tider är det rekordmånga som följer kanaler där det bjuds på lättsam underhållning, något som kreatörerna också märker av i det höga engagemang som finns bland tittarna. Vi är förstås väldigt stolta över den passion och kvalitet våra profiler dagligen lägger ned på sina kanaler, säger Alexandra Ottenståhl, Head of Extended Management på United Screens.

Topp tio populäraste klippen på YouTube i Sverige 2020:

1. Melodifestivalen PARODI 2020 – Bröderna Norberg – Daniel och Emil

2. CORONA-Musikvideo | ”SVAG” – Victor Leksell – Hampus Hedström

3. Byter kost med Bianca Ingrosso under en dag - Uppdrag: Mat

4. 11-åriga Margaux Flavet får Bianca Ingrosso i tårar med sin sångröst – Talang 2020 – Talang på TV4

5. 60 Days Build Millionaire Underground Swimming Pool House – Mr. Tfue

6. Shakira & J. Lo's FULL Pepsi Super Bowl LIV Halftime Show – NFL

7. SPLASH | AVSNITT #1 – Jocke & Jonna

8. Vi har gjort slut. – Antonija Mandir

9. James Corden Discovers Swedish ”Carpool Karaoke” Song – The Late Late Show with James Corden

10. Tony om Corona - Robert Gustafsson – Official

United Screens grundades 2013 och är Nordens största medieföretag inom online video, som i sin tur är en del av Europas största mediebolag RTL Group. Sedan starten har United Screens kopplat samman Nordens största influencers och kreatörer med världsledande kunder genom annonsering på Youtube och influencer marketing, på alla sociala medie-plattformar. Via United Screens eget produktionsteam hjälper vi även annonsörer och varumärken att producera innovativa produktioner inom online video.

We Are Era är resultatet av Europas flerkanaliga nätverk som kombinerar kreatörer, räckvidd, content och produktionsstudio under ett enda europeiskt varumärke. Vi kombinerar de bästa tillgångarna och erbjudandena i Europa under ett och samma tak, med den fortsatta lokala expertisen. Företaget är sedan 2018 ett helägt dotterbolag till RTL och Bertelsmann Group. We Are Eras vision är att driva den nya eran av kreatörer, räckvidd, content och produktion på tolv europeiska marknader med 240 anställda, fördelat på åtta lokala kontor i Amsterdam, Berlin, Köln, Köpenhamn, Paris, Madrid, Milano och Stockholm. Sedan starten har United Screens kopplat samman Nordens största influencers och kreatörer med världsledande kunder genom annonsering på Youtube och influencer marketing, på alla sociala medie-plattformar.