David Ritschard Foto: Johan Rönnow

David Ritschard återvänder med album och turné i höst - ny singel ute idag

Mer än någonsin en träffsäker verklighetsskildrare i brytpunkten mellan country och soul – David Ritschard återvänder med albumet ”Blåbärskungen". Redan idag släpps ett första smakprov i form av singeln "När du reser dig" och i höst väntar en turné.

På sitt nya album visar David Ritschard att steget från brobrännare till blåbärskung inte är särskilt långt.

Utan att förlora i karaktäristik eller omisskännlig swagger vidgar Gröna linjens egen George Jones de musikaliska ramarna och släpper lyssnaren ännu närmare inpå sig i låtar som pendlar mellan personliga Sverige-skildringar, gripande människoöden och träffsäkra vardagsscener ur verkligheten – bland annat i form av en Frida Hyvönen-duett.

Lyssna på "När du reser dig".

Albumet ”Blåbärskungen" ges ut den 24 september.

Vet hur det känns att sabba festen

Och jag vet en del om vin

Vet hur det känns att få på käften

Vet hur man kör en skurmaskin

– Jag fick nog ett visst självförtroende i och med ”Brobrännaren”-skivan. Där jag då höll lite mer distans i texterna är det nu, med viss risk för att flosklerna haglar, lite mer naket och personligt.

David Ritschard jämför sitt nya album ”Blåbärskungen” med 2019 års solodebut, som kanske inte gjorde så mycket väsen av sig just när den släpptes men ryktet om dess förträfflighet spreds undan för undan från mun till mun. Något som påskyndades och förstärktes av unisont hyllade livespelningar (exempelvis fick konserten på Sthlm Americana-festivalen högsta betyg av Po Tidholm i DN).

– Den här gången har jag inte stannat upp och reflekterat över texterna, i så fall hade jag kanske fått kalla fötter. Viktigt för detta har också mitt låtskrivarsamarbete med Henric Hammarbäck varit. Han är bra på att dra fram saker ur mig som möjligen inte hade kommit fram annars. Även grannen Eric Palmqvist gästspelar som co-writer i självaste titelspåret ”Blåbärskungen”.

Vid sidan av Davids färdigheter som avväpnande entertainer och utlevelsefull crooner klev han på ”Brobrännaren” fram som en vardagsnära verklighetsskildrare med musik som kan liknas vid en hybrid av klassisk country och folkhemssoul. Lyriken, där berättarjagets egna tillkortakommanden växlas med knegarlivets vedermödor och somligt socialt patos, dekoreras inte sällan med stark närvaro från stockholmsk söderort.

– Texterna präglas av att jag har har bott i de södra förorterna i hela mitt liv, men också av jobben jag haft, säger han. De senaste sex åren har jag arbetat på Systembolaget vid Vita Bergen, dessförinnan var jag på Ica i Skarpnäck och innan dess var jag fruktmästare på Konsum i Kärrtorp dit jag kom efter att ha jobbat sex år på Willys i Skärholmen…

Allt det här har bidragit till att David är någon som via sitt jobb men också sina insatser i old timey country- och bluegrass-konstellationer som Spinning Jennies och The Green Line Travelers genom åren har träffat och lärt känna väldigt många människor. Den som i Davids sällskap knallar runt på gator i södra Stockholm lär snart bli varse att han är någon som folk känner igen, hälsar på eller gärna stannar för att utbyta några fraser med.

Egentligen skulle David Ritschard ha ägnat våren och sommaren 2020 åt att turnera på ”Brobrännaren”. Han hade vind i seglen, understrykt av ett bejublat gästframträdande ihop med First Aid Kit-Klara vid Countryklubben-premiären på ett fullsmockat Münchenbryggeriet, jul/nyårssingeln ”Köksevangelium” ihop med Darya & Månskensorkestern och ännu mer tydliggjort av den sjusiffrigt streamade duetten med Magnus Carlson från Weeping Willows på den Bajen-romantiserande singeln ”Vi ses snart igen”.

Sistnämnda var en förtröstansfull sorts reaktion på pandemin som då precis hade dragit in men snart visade sig vara mer seglivad än vad någon hade kunnat föreställa sig. Så i stället för turné vände David Ritschard på steken och använde luckan som uppstod till att skriva och spela in nytt material.

– Utan pandemin hade de här låtarna troligen aldrig blivit till. Det kanske hade skrivits liknande låtar senare men inte just så som de här blev, de är absolut en produkt av den uppkomna situationen.

Strikt musikaliskt är ”Blåbärskungen” både en logisk och inte helt självklar fortsättning på ”Brobrännaren”. De inslag av blås och stråk av soul som fanns senast utvecklas ytterligare.

– Jag har alltid gillat blås, och eftersom jag kommer från bluegrass-håll där blås är förbjudet är det fortfarande nytt, fräscht och spännande för mig. Samma egentligen med gospelkörer och stråkar. Om man följer countrymusiken in i sjuttiotalet märker man dessutom hur den påverkades av soul, och vice versa. Gradvis ökade min acceptans för de inslagen och till slut började jag gilla det.

I ”Än går det vågor”, vars text är baserad på klientelet som återfinns ”det ännu inte helt ombildade östra Södermalm”, gästas han av ingen mindre än Frida Hyvönen.

– Petter Törnqvist, en nära vän som gör allt mitt artwork, föreslog att jag skulle ta in henne. Frida är en av mina favoritartister så jag hade annars aldrig vågat fråga själv. Det är också lite roligt att det inte är någon söderböna som sjunger. Stockholm är ju blandat. Och jag tycker att hon gör det så snyggt och äkta.

En av den nya skivans mest iögonfallande låtar är ”Sverigerocken”. Dels för hur den ”vaggar fram som en fet pekinganka på Ringvägen”, för att låna av David själv, men ännu mer för att det är en vindlande, humoristisk och bitvis våldsam Sverige-odyssé – med nedslag i alltifrån Sala och Rönninge till Hallstahammar och invid Svullo i Huddinge Centrum. Dess anekdotiska upplägg och nästan självmytologiserande svada påminner om ”Me and Paul” av Willie Nelson. En återkommande textrad är ”trots allt, så älskar jag mitt land”.

– Sent kvällen före inspelningsdagen visade jag upp låten med fem minuter kvar av proddrepet, säger David. Hade inte en tanke på att den skulle med på skivan, kändes mer som en intern grej som polarna skulle fatta. Min främsta partner och medproducent Gustav [Erlandsson Holmqvist] som jag känt sen vi var tio sa bara kort att ”OK den tar vi”. Han menade att ingen annan skriver en sån låt idag, därför skulle den med. Kan väl i och för sig tycka att den typen av realism lever i allra högsta grad inom hiphopkulturen, men är jag ensam om outlaw country på svenska är jag redo att ta dra det lasset.

– Jag brukar inte vara så bussig med personliga grejer på det sättet, fortsätter David. Men jag vill berätta historier och få folk att relatera till dem, och jag vill visa att jag är bra på det jag gör och genom det vinna respekt hos människor.

Albumet ”Blåbärskungen" ges ut av hans management United Stage, manager är Pontus Sillrén.

Här ser du David Ritschard hösten 2021:

19/11 Umeå, Folkets Hus
20/11 Bollnäs, Kulturhuset
21/11 Östersund, Jazzköket
24/11 Göteborg, Pustervik
26/11 Stockholm, Debaser
27/11 Malmö, Babel

Pontus Sillrén, turnéproducent

Press:

Ebba Lindqvist
brev@ebbalindqvist.se

Kategorier

United Stage är Skandinaviens ledande turnéproducent och bokningsagentur för artister.