Linnea Henriksson, den lilla turnén

Den lilla turnén med Linnea Henriksson är en Sverigeturné värdig sitt namn

Detta är ingen vanlig turné – bland ställena Linnea Henriksson med band uppträder på har vi en pizzeria, två skolor och flera gårdar. Totalt är det är 19 stopp som sträcker sig från Kristianstad till Skellefteå.

Biljetter släpps redan idag, premiär blir det i Vara den 29 april.

Det började med en idé från Linnea själv där hon ville skapa fler stopp på den svenska turnékartan genom att bokstavligen välja nya vägar och locka nya människor, arrangörer som publik, till scenen. En turné som vågade tänka utanför boxen och utmana idén om en modern Sverigeturné. Under de senaste fem veckorna har vem som helst kunnat gå in och skicka en förfrågan om att boka Linnea till sin stad via kampanjsidan linneahenriksson.se. Resultatet är den lilla turnén.

Totalt har 115 förfrågningar kommit in, spritt över hela landet. Bokningsförfrågningar har gjorts ifrån alla, såväl arrangörer med lång och gedigen erfarenhet, till dem som ”bara” stått i publiken och vill anordna en konsert för första gången. Det har inneburit en enastående chans att få gästas av en så folklig artist som Linnea Henriksson. Fantasin och möjligheterna har inte visat några gränser. Förfrågningar har kommit från hästgårdar, nattklubbar, kyrkor, pizzerior, bygdegårdar, hotell, festivaler, folkparker och mycket mera!

Sedan turnén annonserades har det visat sig att det är många som önskar livemusik till nya platser. Många ansökningar har kommit från människor som alla på något sätt jobbar aktivt för att stimulera en mer levande kulturscen på landsbygden och ser det som en viktig del av hela samhället. Människor som vill erbjuda en musikalisk upplevelse för just sin ort och dess invånare. Något som annars innebär långa resvägar och limiterar vem som kan åka. Många intresseföreningar har lyft vikten av att det skall vara tillgängligt för alla, oavsett ålder eller socioekonomiska förutsättningar.Av 115 förfrågningar har 19 helt olika slags scener valts ut, utspritt över en stor del av landet, med arrangörer fyllda av mod och stora visioner. Många spelställen är helt unika i sitt slag och det blir konserter både inomhus och utomhus, några med plats för många och några med plats för väldigt få. Nu är det dags för Linnea Henriksson att visa att det är fullt möjligt att skapa det största av det lilla och ge publiken en riktigt mäktig livekonsert!

”Äntligen skall jag få åka ut på min drömturné! Att tillsammans med dem som lyssnar på min musik ha fått skapa en turné som sträcker sig utöver de vanliga stoppen gör mig så himla lycklig. Jag längtar efter alla nya möten, alla nya platser. Livescenen är där jag trivs bäst. Jag känner mig väldigt stolt, och extremt taggad, att få ge mig ut på denna ljuvliga Sverigeturné med mitt band!”

– Linnea Henriksson

Den lilla turnén är en idé av Linnea Henriksson och genomförs tillsammans med bokningsbolaget United Stage och produktionsbolaget Yaay Productions, med stöd från Kulturrådet.

Turnéplan

29/4 Vara Konserthus, Vara