Ebbot som teaterskådespelare i klassikern "Medea" - på turné med Riksteatern 2021

Storslagen arenakonsert möter klassisk dramatik om kärlek, makt, våld och död. Rockikonen Ebbot Lundberg tar steget upp som skådespelare på teaterscenen i klassikern "Medea". Både framförandet och komponerandet av föreställningens musik har Ebbots signum.

Medea flyr sitt hemland och offrar allt för sin kärlek till Jason. De får två barn och ett familjeliv tillsammans. Men Jasons aggressiva och våldsamma sätt att behandla barnen skrämmer Medea. När han plötsligt lämnar Medea för en annan kvinna drar ett mardrömslikt drama igång. Med hjälp av sin nära kontakt med landets makthavare får Jason vårdnaden om barnen, och Medea blir landsförvisad. Förkrossad och desperat försöker hon få barnen i trygghet, men en fråga ekar allt starkare i hennes huvud: Kan hon rädda dem, genom att döda dem?

Hyllade regissören Sunil Munshi tar nu ett samtida grepp om detta klassiska drama och skapar en egen storslagen visuell historia som blandar inspiration från arenakonserter med klassisk teater. Det blir ett gastkramande och drabbande musikaliskt drama, där rockikonen Ebbot Lundberg med band står för nykomponerad musik live på scen. Ebbot spelar även rollen som ”Körledaren” i ensemblen. Medea spelas av Emma Broomé, känd från bl a höstens stora succéer Sommaren 85 och Lyckoviken. Som Jason ser vi Mattias Nordqvist, också han känd från Sommaren 85 och folkkära tv-serien Vår tid är nu.

Ett samarbete mellan Riksteatern och Göteborgs Stadsteater.

I rollerna:

Pontus Sillrén, agent

Mireya Echeverría Quezada, press
mireya.echeverria.quezada@riksteatern.se

United Stage Artist är Skandinaviens ledande turnéproducent och bokningsagentur för artister.