Pernilla Andersson på sommarturné

Pernilla Andersson på sommarturné med ny musik

– Det är något alldeles särdeles fint att turnera genom sommarsverige och möta sin publik.

Orden är Pernilla Anderssons och sommaren 2023 åker hon och vapendragaren sedan 29 år, gitarristen Fredrik Rönnqvist, ut i landet. Det blir en serie exklusiva konserter med start i Tivoliparken i Kristianstad, två kvällar på Orust, en sväng till Öland och en avslutning på på Kulturhuset i Stockholm. För att nämna några.

Pernilla Andersson har påbörjat arbetet med ett nytt album så sommarens turné blir en blandning ny och gammal musik.

Pernilla Andersson sommaren 2023

1 juni Kristianstad, Tivoliparken
5 juli Brantevik, Musik under stjärnorna
6 juli, Lund, Stadsparken
11 juli Åhus, Torget
12 juli Borgholm, Kackelstugan
15 juli Malmön, Stallebrottet
20 + 21 juli Orust, Slussens pensionat
22 juli Vadstena, Övre Hamnparken
3 aug Åkersberga, Wira Tingshuset
6 aug Borgvik, Sliperiet
30 aug Stockholm, Kulturhuset

Biljetter finns via unitedstage.se

Pernilla Andersson är en av våra mest folkkära och turnerande artister, som flera gånger blivit Grammisnominerad som årets kompositör, årets artist samt singer/songwriter.

Född i Stockholm, uppvuxen i Hässleholm och Kristianstad. Som producent utmärkte sig Pernilla genom att år 2000 vara den första kvinnliga producenten på ett majorbolag då hon 2001 skrev och producerade Svante Thuressons album ”Nya Kickar”. År 2013 tilldelades Pernilla Sir George Martin Music Award som utdelades personligen av Sir George Martin. 2021 tog Pernilla emot Olle Adolphson stipendiet, utdelat av Musikaliska Akademien med motiveringen: ”Pernilla är ett musikaliskt naturbarn i producentkostym av utmärkt snitt.
Om Monica Zetterlund kallades ”ett lingonris i coctailglas” så är Pernilla Andersson ”en gullviva i ett whiskyglas”.

Anders Larsson, management United Stage
larsson@unitedstage.se