ÅRETS JULMUSIK FRÅN UNIVERSAL MUSIC 2022

ÅRETS JULMUSIK FRÅN UNIVERSAL MUSIC 2022

Julen närmar sig med stormsteg, och vi har samlat alla årets Universal Music-släpp av julmusik. Bland årets releaser finns nytolkningar av tidlösa klassiker och helt nyskrivna jullåtar av bl.a. Helen Sjöholm & Anna Stadling, Olivia Lobato, Wilmer X, Chris Kläfford och Sam Smith.

HÄR KAN DU LYSSNA PÅ ÅRETS JULMUSIK SAMLAD I EN SPELLISTA

HELEN SJÖHOLM & ANNA STADLING – SNÖ & MARSCHALLER (ALBUM)
LYSSNA | BILDER
De föddes med en dags mellanrum på samma BB, lärde känna varandra i skolan och har varit nära vänner sedan dess. Efter snart 40 år av vänskap och musikaliska möten har Helen Sjöholm och Anna Stadling samlat på sig de sånger som de älskat och levt med alla jular. Nu står det klart att duon åker ut på en efterlängtad julturné 2022 och släpper ett helt nytt album – “Snö & marschaller”.

OLIVIA LOBATO – ÄNNU MER (SINGEL)
LYSSNA | BILDER | SE "GÅVAN"
”Ännu Mer” är ledmotivet till Disney's nya kortfilm ”Gåvan” som går att se på YouTube. Med sin fängslande sångröst gjorde Olivia Lobato sig tidigt ett namn på TikTok där hon tolkade välkända svenska poplåtar. Hennes genombrottslåt “Syrener” har sålt platina i både Sverige och Norge. I januari 2023 kommer Olivias debut-EP.

SAM SMITH – NIGHT BEFORE CHRISTMAS (SINGEL)
| BILDER

‘Night Before Christmas’ är en helt ny jullåt från Sam Smith. Låten kommer tätt efter succén med deras globala superhit ‘Unholy’ (över 330 miljoner streams på Spotify, etta på globala spotifylistan 29 dagar i rad tillsammans med Apple och Shazam, certifierad silver i UK, guld i Sverige samt både Sam och Kim Petras första etta på Billboard Hot 100-listan). Sam har även annonserat det kommande fjärde albumet ‘Gloria’ och en UK och Europa-turné år 2023.

ANDREAS WIJK – CHRISTMAS TIME AGAIN (SINGEL)
LYSSNA | BILDER
Andreas Wijk har under de senaste åren tio åren varit en av de största kreatörerna inom den svenska media sfären. 2018 släppte Andreas sitt debutalbum ”Season 1 [Episode 1-14]”. Hans musik har tagits emot otroligt väl och har över 8 miljoner streams på Spotify.
”Julen är den högtid som alltid betytt mest för mig. Mamma och pappa har alltid skapat en så fantastisk julstämning under hela min barndom och nu när jag är vuxen är det min tur att ge tillbaka. Mitt rekord att ta in granen är den 20:e oktober. Den hann såklart dö i mitten av november och då var det läge att byta ut den. I år satsar jag på att sätta in granen i mitten av november istället. Hoppas den överlever!” – Andreas Wijk

IDOL 2022 - THIS CHRISTMAS (SINGEL)
LYSSNA
Årets topp elva i Idol teamar upp i denna sköna julklassiker. I en säsong starkare än på väldigt länge kändes det självklart att samla alla för att spela in ett gemensamt musikaliskt julkort!

CHRIS KLÄFFORD – SANTA CLAUS IS COMING TO TOWN (SINGEL)
LYSSNA | BILDER
Julen är precis som för många andra Chris Kläffords absoluta favorithögtid och vad vore julen utan den klassiska julmusiken. Med sin stora röst och talanghar han gjort sin egen version av sin barndomsfavorit –”Santa Claus Is Coming To Town” som släpps 28 oktober. "Jag älskar när hela familjen samlas, alla ljusen, glittret, maten... och såklart myset! Med min version av ”Santa Claus Is Coming To Town” hoppas jag kunna förmedla samma känsla av mys som jag får under årets bästa högtid för mig" - Chris Kläfford.

LAUREN SPENCER SMITH - SINGLE ON THE 25TH (SINGEL)
LYSSNA | BILDER
“Single on the 25th” är ett juloriginal från Lauren Spencer Smith som hon skrev för “de som känner sig ensamma och ledsna runt julen. Julsäsongen kan omfatta så mycket kärlek och glädje, men för många personer inklusive mig själv kan det kännas överväldigande och sorgligt att inte ha en partner eller familj att fira den med. Jag kände att konceptet med mer sorgsen julmusik som kan hjälpa oss bekräfta våra känslor inte riktigt fanns, så jag började skriva de låtarna själv.”
Låten är skriven av Lauren Spencer Smith, Jakke Erixson och Gina Fontanella (samma team som skrev “Fingers Crossed”), samt producerad av Jakke Erixson.

NORDMAN – FÖR REDELIGA MÄN (SINGEL)
| BILDER
"För redeliga män" är en traditionell så kallad Staffans-visa, och anses komma från Orust. Det är en relativt känd julsång och sjungs ofta av körer kring jul.
Om låten säger Mats Wester i Nordman:
"Första gången jag hörde den var med gruppen Folk & Rackare på deras skiva Stjärnhästen 1981. Jag fastnade då för melodin och det ösiga arret som de hade gjort på låten. Nu har vi gjort vår egen version av låten. Som vanligt är det en mix av folk och pop men med lite extra tonvikt på folk den här gången, bland annat genom den mycket duktiga folksångerskan Ulrika Bodén som sjunger andrastämman."

WILMER X – NYA PLANER FÖR JUL (SINGEL)
LYSSNA | BILDER
Det har nu gått hisnande 42 år sedan Wilmer X släppte en jullåt. Men det var inte vilken som helst. "En röd elektrisk gitarr" blev genast en publikfavorit och det närmaste Wilmer X kom en hit de första späda åren.Nu är det äntligen dags för ett nytt bidrag och valet föll på det klassiska jultemat "ensam-hemma-i-jul". Förhoppningsvis tacklat med den glimt i ögat som kännetecknar det Wilmer uppskattar så mycket i klassisk rockmusik. Så duka nu upp och pynta granen med tanke på "Nya planer för jul"

ADRIAN MACÉUS – LIKE A SNOWMAN (SINGEL)
LYSSNA | BILDER
Artisten, låtskrivaren och multitalangen Adrian Macéus släpper ny den nyskrivna jullåten ”Like A Snowman”. Låten är skriven av Adrian tillsammans med Dotter, Dino Medanhodzic och Marcus Winther-John. Adrian fick sitt stora genombrott när han 2017 spelade huvudrollen i musikalen Billy Elliot på Stockholms Stadsteater. Sen dess har han bl.a. spelat sonen Leo i Julkalendern ”Storm på Lugna gatan” (2019), gjort rösten till Miguel i Disney/Pixar-filmen ”Coco” och spelat Bert i TV4 och Cmore´s tv-serie Bert. Närmast är han aktuell i filmatiseringen av Martina Haag’s roman ”Det är något som inte stämmer” som kommer att ha premiär på Viaplay under 2023.

JENS HULT - DET ÄR JUL IGEN (SINGEL)
LYSSNA

Det är en mysig singel i sann jul-anda och soundet är precis lika Jens Hult som man önskar. Med ett tydligt ID i både text, melodi och sång kan man inte annat än att imponeras av den Märsta-födda singer songwritern som gång på gång fortsätter leverera musik som känns. Jens jullåt är lika mysig som den är ”visig” och med den här spelandes i högtalarna i jul kan varken inhandling av klappar eller självaste julmiddagen gå fel!

ARON - SOMEDAY AT CHRISTMAS (SINGEL)
LYSSNA | BILDER
12-årige (då 11) Aron stod som vinnare av Talang 2022 efter att ha charmat både juryn och det svenska folket med sin fantastiska sångröst. Redan på hans första audition valde en av jurymedlemmarna, Sarah Dawn Finer att använda sin så kallade “Golden Buzzer”-knapp och skicka Aron direkt till final! 11-åringen hyllades med stående ovationer och under programmets gång fortsatte han att imponera stort med sina covers.

NORAH JONES - I DREAM OF CHRISTMAS (ALBUM)
LYSSNA
Norah Jones mycket omtyckta julalbum släpps i en nyutgåva somen 24-låtars deluxe-samling fylld med original, liveframträdanden och julfavoriter så som: “Winter Wonderland”, “Christmas Don’t Be Late”, “White Christmas” samt en helt ny version av “Have Yourself A Merry Little Christmas”.

SARAH CONNOR - RING OUT THE BELLS (SINGEL)

LYSSNA | BILDER
Sarah Connor började sin musikkarriär med att sjunga låtar på engelska och släppte hennes första studioalbum 2001. “Not So Silent Night” är hennes andra album på engelska, den första släpptes 2006 (“Christmas In My Heart”). “Not So Silent Night” är inte ett traditionellt julalbum med klassiker som “Ave Maria” eller “Silent Night”, utan istället en helt ny platta med 12 jullåtar skrivna från grunden. Första singeln heter “Ring Out The Bells”, en euforisk låt som ringer in den kommande julsäsongen.

JOSS STONE - MERRY CHRISTMAS, LOVE (ALBUM)
LYSSNA | BILDER
Men en kraftfull röst och ett sound baserat i vintage soul slog den brittiska sångaren Joss Stone igenom redan som tonåring och har därefter haft en lång karriär fylld av många oförutsägbara vändningar. Joss har nyligen samarbetat med Dave Stewart på två soloalbum, däribland “Never Forget My Love” från i år. Grammy och Brit award-vinnaren släppte i September i år, “Merry Christmas, Love”

RHYS LEWIS - CHRISTMAS EVE (SINGEL)

LYSSNA
En uppföljare till hans strålande, självskrivna jullåt “This Time Of Year” från 2020, som i dagsläget har streamats över 15 miljoner gånger världen över, släpper nu Rhys Lewis “Christmas Eve”; ett festligt och fartfyllt popnummer. Låten handlar om att förlora sig själv i julens muntra festligheter och kommer få samtliga att dansa både runt julgranen och runt om på alla julfesters dansgolv. Den 18 November följs den upp med en avskalad, akustisk cover på Shakin’ Stevens “Merry Christmas Everyone”. Båda släpps mitt i uppladdningen till Rhys kommande album “Corner Of The Sky” (20 Jan, 2023) som sedermera leder in i en headline-turné runt om i UK och Europa. Rhys senaste singlar har genererat fantastisk support på BBC Radio 1 & 2, med spelningar och hyllningar från Mollie King, Matt Edmondson med fler.

Niklas Torsell

Presskontakt Senior PR Manager Local Pressansvarig för bl.a. ABBA, Agnes, Benjamin Ingrosso, Daniela Rathana, Felicia Takman, Jacqline, Kiana, Marcus & Martinus, Samir & Viktor, Seinabo Sey och Tusse +46708-974326 Instagram
Frida Skogh

Presskontakt Senior PR & Corporate Communications Manager 0704954309