Credit Ohlsson:Dit-Cilinn

BANDET DEAD PEOPLE SLÄPPER SINGEL SAMT GÖR FILMMUSIKEN TILL NETFLIX SVENSKA THRILLER ”SVART KRABBA” MED NOOMI RAPACE I HUVUDROLLEN

LYSSNA PÅ "STAY DEAD" HÄR

Dead People vars melankoliska elektroniska pop är inspirerad av åttiotalssynth, nittiotalstechno, kaliforniska solnedgångar, italienska kyrkogårdar och Diane Arbus fotografier. De sjunger om krossade hjärtan och en civilisation på avgrundens brant.

Samtidigt som bandet under 2021 släppt singlarna ”Safety Lines” och ”Black Hole” har de även gått in i filmens värld genom att tonsätta hela Netflix nya film ”Svart Krabba” (”Black Crab”), en svensk actionthriller regisserad av Adam Berg med Noomi Rapace i huvudrollen. I samband med filmpremiären släpper Dead People även sin nya singel ”Stay Dead” som även den medverkar i filmen.

Singeln ”Stay Dead” och filmen ”Svart Krabba” släpps båda den 18 mars och går då att strömma globalt.

- ”Dead People har så begåvad och stor musik i sig och på film får de verkligen utlopp för de mer episka verken. Slutlåten “Stay Dead” är ju bara bitterljuv perfektion.”, säger Peter Hart, A&R på Universal Music.

”Svart Krabba” är en svensk action-thriller som utspelar sig i en postapokalyptisk och svårt krigshärjad värld. Under en lång, hård vinter skickas sex soldater ut över det frusna havet på ett hemligt uppdrag för att transportera ett mystiskt paket som kan få slut på kriget. När de ger sig in på fiendemark har de ingen aning om vilka faror som väntar dem eller vem – om någon – de kan lita på. Men för skridskoåkaren och soldaten Caroline Edh handlar uppdraget om något helt annat. Noomi Rapace medverkar och Adam Berg står för regin av ”Svart Krabba”, en film som följer sex soldater och deras desperata uppdrag över isen. Samtidigt som de pushar sig själva till sin maxgräns, måste de också bestämma hur långt de är villiga att gå för sig egen överlevnad. Filmen är producerad av svenska bolaget Indio.

Kika på ett videomeddelande från Dead People här
    Lyssna på låten ”Stay Dead” här
    Lyssna på Dead Peoples tidigare utgivna låtar ”Safety Lines” och ”Black Hole” här
    Se filmtrailer till ”Svart Krabba” här