E-TYPE – “Back 2 Life”

E-TYPE - “Back 2 Life”

Drygt tre år har gått sedan E-type släppte albumet ”Eurotopia”.

Sedan dess har han bl a varit på turné, målat tavlor, stridit om mark för en vikingahamn, byggt hus och har inte alls funderat på om det skulle bli en fortsatt musikkarriär.

Men i våras, under en middag med goda vännen Max Martin, bestämdes det att nu var det dags att tillsammans skriva nytt material till E-type.

Kort därefter blev det inflyttning i legendariska Maratone Studios på Söders höjder.

I samspråk med Max Martin och hans nya begåvade sidekick Johan Shellback Schuster diskuterades det nya E-type soundet. Som grund ligger en längtan till klubbscenen och dansgolven och med inspiration av t ex Taio Cruz, Usher och Rihanna har de nya influenserna automatiskt gått åt samma håll.                  Nu gäller dessutom nya regler när man skriver låtar och magister Max Martin var inte sen att hålla en lång lektion i den "nya" stilen; ingen rap, inga stora kyrkliga refränger, lägre BPM mm.

- ”Det resulterade i precis det sound som jag ville ha om jag skulle göra en ny skiva”, säger E-type

Så en vacker dag gick det upp ett ljus och så var ”Back 2 Life” född, signerad  E-type själv. De kritiska domarna Max Martin och Johan Shellback kapitulerade och utsåg den omedelbart till nya singeln. Lite fix och trix i samråd med Johan Shellback Schuster och kompisen Savan Kotecha (Usher, Celine Dion, Leona Lewis mfl) färdigställdes låten.

Kultfiguren Serban Ghenea (Eminem, Kesha, Justin Timberlake m.fl.) mixade låten, vilket kan höras på den breda, varma och typiska amerikanska ljudbilden.

E-type om att vara tillbaka: ”Det är tack vare mina härliga trogna fans och brevskrivare som jag till slut vaknat till liv igen”. "Back 2 Life"  helt enkelt, fortsätter E-type.

"Back 2 Life" går till radio nästa vecka och släpps samtidigt digitalt.

En EP planeras att släppas under året och produktionen av nästa singel är redan igång.

Låt info:

E-TYPE – “Back 2 Life”

(E-type, Shellback, Savan Kotecha)

Published by Maratone (BMI) (adm. by Kobalt Music Publishing),

Produced by Max Martin and Shellback for Maratone Productions