Elias Hurtig, Arvid Lundquist - Press - 2024

ELIAS HURTIG GÅR RAKT PÅ SAKT MED ÅRETS FÖRSTA SINGEL ”2024”

Efter albumdebuten “Krig och kärlek” förra året är Elias Hurtig återigen tillbaka med en sprillans ny låt. På singeln “2024” går han ihop med Tjuvjakts Arvid Lundquist och skildrar iakttagelser kring beteendet av folk i deras generation.

LYSSNA HÄR

Elias berättar: “2024 var det första projektet vi öppnade efter att vi hade gjort klart mitt album “Krig och kärlek”. Efter att ha skrivit om en och samma sak på albumet var nu frågan vad som var nästa ämne att beröra. Eftersom att jag inte gick runt och upplevde olycklig kärlek och vid det här laget var ganska trött på att skriva om det, började jag med att utgå från den omgivningen jag nu upplevde att jag befann mig i. Första raden jag skrev var “Låt mig tala om för er, en liten resumé utav allting som jag ser”. Under några veckors tid förra sommaren levde jag med instrumentalen och tog min tid med att få texten att stämma överens med det jag ville få sagt. Låten består av små iakttagelser av min vardag och sätter ord på vissa diskutabla beteenden hos människor som jag vill tro att folk, kanske speciellt inom min generation, kan relatera till.”

“2024” är skriven av Elias Hurtig och Arvid Lundquist tillsammans, och producerad av Picasso On The Beat och Bouzi (Jireel, Reyn, Petrus m.m) som även producerat flertalet av Elias tidigare släpp.

“Under processen som låten kom till började jag även lära känna Arvid Lundquist. Arvid har varit en stor inspiration för mig sedan jag började med musik och är i min mening lätt en av Sveriges absolut bästa rappare. Vi ville få till en låt tillsammans så jag skickade över den här. Han skrev en vers och sen var den klar” - berättar Elias om samarbetet

Elias Hurtig är uppväxt i Orminge utanför Stockholm, och har under de senaste åren experimenterat mycket med musiken för att hitta till det sound han har idag. Sedan debutsingeln “Är du dum” 2019 har Elias släppt flertalet singlar. Bland annat listettan “30 personer”, där han gästade vännerna i gruppen Hov1.

”2024” med Elias Hurtig & Arvid Lundquist släpps via EMI Sweden / Universal Music Sweden den 1 mars.