Wilmer X, foto Pär Wickholm

FEM LÅTAR FRÅN FEM EDSVURNA MÄN - WILMER X SLÄPPER NY EP OCH ÅKER PÅ VÅRTURNÈ

Wilmer X firar snart 46 år (!) som band och har gjort långt över tusen spelningar. Imponerande siffror! Just sin tusende konsert gjorde bandet framför ett gigantiskt folkhav på Sweden Rock 2018.

I april släpper bandet EPn ”Fem på handen” som föregås av singeln ”Alla andra kan ta det”:
Lyssna här: https://wilmerx.lnk.to/Allaand...
EPn kommer även att ges ut på vinyl, ett format som innebär premiär för Wilmer X.

Om nya EPn säger Nisse Hellberg, frontman i Wilmer X:

”När det stod klart att Wilmer X skulle turnera både vår och sommar 2024 kom idén upp att ta fram ny musik. Jag svarade "ja" på stående fot, för att skriva låtar är ett av mina mindre problem. Och efter albumet "Mer för dina pengar" (2022), som gav framgångar inte minst på radio, kändes uppdraget kul och lustfyllt.

Men ett helt album var en logistisk omöjlighet att hinna få fram så här sitter vi istället med bandets första mini-album sedan debuten 1980 (en platta som bl a innehöll publikfavoriten "En röd elektrisk gitarr").

Eller ska vi kalla det vi nu gjort en EP? Meningarna går isär och det spelar inte så stor roll.

"Fem på handen" är fem låtar från fem edsvurna män. Rock'n'roll till varje pris och så länge det går! Nu ska vi slipa på låtlistan till vårens turné. Ses därute!”

Det är alltså även klart att Wilmer X återvänder till scenerna under 2024. Turnépremiär i Norrköping och efterlängtad final i hemstaden Malmö.

WILMER X VÅRTURNÉ 2024

5 apr 19.00 Arbis, Norrköping