Ghost. Credit: Jimmy Hubbard

GHOST OFFENTLIGGÖR FILMEN ”RITE HERE RITE NOW”

I juni är det världspremiär för Ghostfilmen ”Rite Here Rite Now” under ett par exklusiva datum. Den 20e och 22e juni går filmen upp globalt medan i Sverige visas filmen på biografer den 20e och 23e juni (på grund av midsommar). Den unika långfilmen kastar in oss i Ghosts innersta värld och kombinerar aldrig tidigare sett konsertmaterial från 2023 med en berättande historia som tar trådar från Ghosts långvariga webbserie. Filmen är regisserad av Alex Ross Perry och Tobias Forge och bland producenterna finns Jonas Åkerlund. Biljetter släpps den 9 maj via www.ritehereritnow.com. I samband med filmen släpps även ett livesoundtrack från den avslutande spelningen på Re-Imperaturnén från Kia Forum i Los Angeles 2023.

– För över ett decennium sedan när Ghost signades till skivbolaget Loma Vista, frågade Tom Whalley (ägare och VD) mig vad berättelsen om bandet var. Han kände att det var viktigt att berätta en historia för att få nya fans att engagera sig. Jag sa att eftersom vi var ett nytt band, och ännu viktigare ett anonymt band, fanns det egentligen ingen övertygande historia att berätta. Inte än i alla fall. Men jag sa till honom att om han ville ha en historia så kunde jag komma på en. Den här filmen är frukten av det samtalet berättar Tobias Forge.

– Att samarbeta med Tobias för att utöka berättelsen om Ghost till en långfilm har varit en wicked fröjd. Den här filmen tillät oss att inspireras av allt från silent horror till ”The Great Rock 'n' Roll Swindle”, från Ralph Bakshi till KISS Alive II. Influenserna var många, men framför allt, det slutliga målet var att göra en unik fest, inte bara för GHOST-fans, utan alla älskare av filmisk alkemi mellan rockspektakel och spöklika nöjen berätta medregissören Alex Ross Perry.

”Rite Here Rite Now” kombinerar liveframträdanden från de två utsålda kvällarna i legendariska Kia Forum i Los Angeles på Re-Imperaturnén 2023 med en berättelse som tar upp trådar från bandets webbserie. Resultatet är en unik inblick i Ghosts alla fem album sammanvävda med bekanta ansikten med alla interaktioner bakom kulisserna därtill Papa Emeritus IV och hans öde med ministeriet. Följ med in i den omtalade liveritualen som har hjälpt till att driva Sveriges främsta teatraliska rockexport till Grammyvinnare, topplistor och arenaheadliners världen över.