Graham Lake släpper debut-EPn ”Elisabeth” och gästas av Bankrol Hayden!

Graham Lake släpper debut-EPn ”Elisabeth” och gästas av Bankrol Hayden!

Stockholmsfödda sångaren, låtskrivaren, producenten och multiinstrumentalisten, Graham Lake, släpper debut-EPn ”Elisabeth” den 17e november.

“Elisabeth EP är mitt första större verk och det är en hyllning till en av mina största förebilder, min mormor. EPn innehåller musik som jag gjorde både när hon fortfarande levde och efter att hon gått bort. Hon var mitt största fan och låtarna är djupt kopplade till mina minnen av henne och hur vi brukade lyssna på min musik tillsammans hemma i köket. Den här EPn är för alla som kämpar i livet – det kan vara förlust av nära och kära, bakslag i din karriär eller en av de där stunderna då man bara känner sig låg. Er tid kommer.”

EPn som är skriven, producerad, mixad och mastrad av Graham Lake består av sju låtar som speglar relationen mellan Graham Lake och hans mormor Elisabeth. ”Det är låtar för både fester och begravningar” berättar han själv.

På fokusspåret ”This ain’t Love” gästas han av amerikanska rapartisten Bankrol Hayden, som tidigare jobbat med artister så som The Kid LAROI, Lil Tecca och Polo G.

Graham Lake debuterade 2021 och har inte saktat ner en sekund sedan dess. 22-årigen har haft låtar med i dataspelet FIFA23, Neflix serien Young Royals, Apple’s årlig Worldwide Developers Conference och MTV:s Siesta Key. Han har spelat spelat i New York, Berlin och Paris samt på festivaler så som By:Larm i Oslo, Tallinn Music Week i Estland och Brännbollyran i Umeå. Graham Lake utnämndes också under 2023 till Apple Up Next vilket innebär att Apple Music anser att han jämte bland annat Ice Spice är en av de artisterna som man ska ha extra koll på för framtiden. 2024 inleds med en spelning på Europas viktigaste showcase festival, Eurosonic i Nederländerna.

Graham Lake föddes in i musiken med en mamma som är pianist, en pappa som var operasångare och han själv började spela cello redan som sexåring. Det var först under gymnasietiden som Graham Lake lämnade livet som klassiskt skolad cellist bakom sig och Graham Lake som vi hör honom idag föddes.

”Elisabeth” EP släpps via EMI Sweden den 17e november 2023 och finns även tillgänglig som en visuell EP.