Rathana Club (Artwork)

GRAMMISNOMINERADE DANIELA RATHANA SLÄPPER DEBUTALBUMET ”RATHANA CLUB”

Framtiden är här. Med två Grammisnomineringar i bagaget släpper stjärnskottet Daniela Rathana äntligen sitt debutalbum ”Rathana Club” på fredag den 24 september. Daniela Rathana är just nu aktuell med episka singeln ”Kyss!”, en låt som redan beskrivits som en av årets bästa. Från att ha delat scen med artister som Oskar Linnros, Zara Larsson, Seinabo Sey och Kent tog Daniela I början av 2020 klivet ut i rampljuset som soloartist. Nu ligger framtiden för hennes fötter.

LYSSNA PÅ ”RATHANA CLUB”

Lagom tills att restriktionerna lättar i Sverige släpper Daniela Rathana albumet ”Rathana Club” – ett album som släpper på alla hämningar och leder lyssnaren ut på ett hedonistiskt dansgolv. På ”RathanaClub” siktar Daniela på att vända uppochned på den svenska R&B-scenen. Albumet är lika utåtriktat som Danielas personlighet - sex, humor, charm och futuristiska produktioner flankeras av stora, sköra ballader.

- ”Rathana Club” är ett album som representerar mig som jag är nu, den jag har varit och den jag vill bli. Jag är så jävla stolt över det här albumet, säger Daniela Rathana.

Låtarna på albumet kommer alla tillsammans med egna videoberättelser - kortfilmer - som utspelar sig på Rathana Club. Idé och manus till alla videos kommer från Daniela själv, och kan ses på YouTube

UPPLEV ”RATHANA CLUB” PÅ 3:48 MINUTER – KLICKA HÄR
Efter en idé av Daniela Rathana

Albumet, som bland annat innehåller singlarna ”Havanna” och ”Kyss!” är producerat avCharlie Bernardo och Oskar Linnros. De frispråkiga och talspråkiga texterna är skrivna av Daniela själv med hjälp av Linnros och legendariska artisten Mapei.

Daniela Rathana hade trots att världen ställdes på ända ett fartfyllt 2020. Hon släppte sin kritikerhyllade debut-EPn “Halva vägen fri” och uppträdde på Grammisgalan, i TV-program som En kväll för Nobel och Late Night Concert. I slutet av 2020 släpptes ”Ansikte”, ett klubbigt statement som uppmanade kvinnor att sätta sig ner – men bara för att ta större plats. Den omtalade videon ledde till en Grammis-nominering för ”Årets video”. Ytterligare en Grammis-nominering fick Daniela Rathana för ”Årets Nykomling”.

2021 inleddes med samarbetet ”Testamente” i duett med vapendragaren Oskar Linnros som genast A-listades på P3. Tillsammans gjorde de ett hyllat framträdande på P3 Guld. Direkt därefter landade duetten "E du där?" på Molly Sandéns album. För att följas upp av succé när Rathana tolkade Veronica Maggios klassiker "Satan i gatan". I somras gästade hon både TILDE och Allsång På Skansen och den 8 oktober tar hon med sig ”Rathana Club” för att liveframträdande på Popaganda i Stockholm.

”Rathana Club” släpps den 24/9 via Oskar Linnros musikbolag DUNDRA i samarbete med Universal Music Sweden.