Gustaf Rasch - Jag drömmer mig fri - 2024 (Fotograf: Jonathan Perlmann)

GUSTAF RASCH ÄR TILLBAKA MED "JAG DRÖMMER MIG FRI"

Gustaf Rasch har startat 2024 starkt med de två singlarna ”Fånga natten” och ”Maradona Tsatsiki” som båda tagit emot fin kritik från Jan Gradvall, GAFFA, Kult Magasin med mera. Nu är han tillbaka med den nya singeln ”Jag drömmer mig fri”, en låt med mörkare sound.

LYSSNA HÄR

”Jag drömmer mig fri” är skriven tillsammans med och producerad av Johan ”Harry” Harrysson likt de två tidigare singlarna.

Detta berättar Gustaf själv om låten:

“Den här låten är lite av en febertripp. En mörk och dimmig värld. Atomvinter, dystopi och drömmen om ett sagoland långt bort. Och så den där personen man gör allt för att inte förlora. Din enda väg ut.

Titeln kommer från en tatuering jag såg på ett foto från gamla Östberlin. Det stod ungefär ”bara när jag drömmer är jag fri” och de orden etsade sig fast. Drömmar kan vara befriande flyktvägar och hopp. Samtidigt hade jag nog inte velat veta vad folk i min närhet drömmer om. Det finns något skrämmande i det där allra innersta.”

Gustaf Rasch är född och uppvuxen i Stockholmsförorten Kista. Under uppväxten var musiken central, och efter att ha drivit ett flertal band genom ungdomen fick han sitt första skivkontrakt som soloartist. Gustaf själv beskriver sin musik som mörk men medryckande pop, där texterna utforskar hans innersta tankar och känslor.

“Jag drömmer mig fri” släpps via EMI Sweden/Universal Music Sweden den 24/5 2024.