Gustaf Rasch - Maradona Tsatsiki - 2024 (Fotograf: Jonathan Perlmann)

GUSTAF RASCH SLÄPPER "MARADONA TSATSIKI"

Tidigare i år släppte Gustaf Rasch den första singeln från hans kommande EP senare i år, “Fånga natten”. Nu följer han upp med den nostalgiska singeln “Maradona Tsatsiki”, en låt om känslostormarna som dominerat ungdomsåren.

LYSSNA HÄR

På “Maradona Tsatsiki” fortsätter Gustaf samarbetet med Johan “Harry” Harryson, som varit med och skrivit låten samt producerat den.

“För mig handlar låten om det absolut bästa och absolut värsta med att vara ung. Vilsna tonåringar som kommer nära varandra och bygger upp en lojalitet som ingen av dem upplevt förut. Som upplagt för svek och brustna hjärtan.

Jag grävde så djupt jag vågade bland egna minnen när jag skulle skriva texten. Precis som för många andra var min tonårstid ett plågsamt sökande och de där känslorna så öronbedövande starka när man får känna dom för första gången. Dessutom ska man navigera i en labyrint av vuxnas åsikter, föråldrade samhällsnormer och kompislivets fokus på status och hierarkier”, berättar Gustaf.

Gustaf Rasch är född och uppvuxen i Stockholmsförorten Kista. Under uppväxten var musiken central, och efter att ha drivit ett flertal band genom ungdomen fick han sitt första skivkontrakt som soloartist. Gustaf själv beskriver sin musik som mörk men medryckande pop, där texterna utforskar hans innersta tankar och känslor.

“Maradona Tsatsiki” släpps via EMI Sweden/Universal Music Sweden den 12/4 2024.