Foto: Charli Ljung

LOREEN ÄR TILLBAKA MED NYA SINGELN NEON LIGHTS

I år är det 10 år sedan Loreen tog hela Europa med storm när hon vann Eurovision Song Contest med låten ”Euphoria”. Idag, dagen innan den stora Eurovisionfinalen, släpper Loreen sin nya singel ”Neon Lights”. Låten har hon skrivit tillsammans med Maria Smith från Smith & Thell och rapparen Petter ”Professor P” Tarland. Låten är producerad av Peter Kvint.

LYSSNA PÅ "NEON LIGHTS"

– Jag gillar känslan av att skapa karaktärer i mina låtar som både speglar delar utav mig som finns och delar som jag önskar fanns där. I min kommande musik fokuserar jag på en sorts alfakvinna, en nutidens Jeanne D’Arc, som ska försöka rädda världen. Jag undersöker olika delar av henne i olika låtar och just texten till Neon Lights handlar om hur hon vakar över och tar hand om en person som behöver det.

Neon Lights är det första smakprovet på Loreens nya musikaliska inriktning. Det är en bombastisk elektropoplåt med svepande synthslingor.

– Jag är sjukt nördig när det gäller synthar, speciellt analoga synthar. Så pass att jag numera bygger hela mina liveshower bara på dem. Jag kände att jag ville ta med det soundet in i studion och bara leka som om jag var i en Terminator-film. Det var så Neon Lights kom till. Den är en första introduktion till det nya ljudlandskap som jag håller på att skapa.

Den nya musiken, som kommer att släppas löpande under året, har ett hårdare elektroniskt sound, inspirerat av hur Loreen har byggt upp sina liveshower på senare år.

– När jag spelar live har jag ett mer smutsigt, experimentellt sound. Det finns något vackert med att leka med kontraster. Att sjunga aggressivt över lugna ackord eller sjunga skört över ett hårt beat. Att experimentera med energierna i en låt.

Ända sedan sitt genombrott har Loreen trollbundit publiken med sin fantastiska röst, berörande texter och sitt unika artistiska uttryck. Aldrig förr har hon lekt så mycket med de kontraster som har genomsyrat hela hennes artistskap. Där manligt möter kvinnligt, där marockanska berberinfluenser möter modern elektronisk produktion.

– Jag har ett förhållningssätt till musik som är lite annorlunda från många andra. Jag är nomad med ursprung i Atlasbergen, och där använder man musik och ljud i ett helande syfte. Det ser jag som mitt syfte också. Vad kan jag bidra med för att beröra och skapa diskussion?

Att beröra lyckades hon med när hon fick sitt massiva genombrott med ”Euphoria”, som vann Eurovision Song Contest 2012, och som toppade listorna världen över. Den omedelbara refrängen, Loreens uttrycksfulla röst och den annorlunda sceninramningen fångade hela Europas hjärta.

– Jag visste att den hade möjligheten att förändra energin i det forumet och öppna upp för andra sorters musikaliska uttryck där i framtiden. Det var fantastiskt att den togs emot med så mycket kärlek. Den fyllde sitt syfte där och då, men jag blickar alltid framåt.

Nu när hon går in i ett nytt musikaliskt kapitel gör hon det med ett tydligt uppdrag: att fortsätta bygga broar mellan olika kulturer, övertygelser och traditioner. Loreen vill fortsätta använda musiken för att utmana publiken med budskap om inkludering och representation.

– Mina absoluta favoritkonstnärer är de som vågar utmana, vågar ifrågasätta, som bryter sig loss för att känna sig fria. Det är där jag vill vara, det är där utvecklingen finns för mig. Jag vill inte göra det förväntade.

”Neon Lights” släpps idag, den 13 maj.