LOVA & JC Stewart släpper nya låten “Didn’t Know Shit”, producerad av Kina, som en del av Spotifys Studio It’s Hits.

LOVA SLÄPPER SINGEL TILLSAMMANS MED POPSTJÄRNAN JC STEWART

Svenska popundret LOVA har slagit sig samman med den nordirländska popstjärnan JC Stewart och den italienska superproducenten Kina på nya singel ”Didn’t Know Shit”, som spelades in i Spotifys studio i Stockholm under hösten. Detta är första gången en svensk artist släpper en låt som en del av Spotifys Studio It’s Hits med internationella samarbeten. “Didn’t Know Shit”, som är skriven av LOVA tillsammans med Anton Engdahl och Joel Gunnarsson släpps den 12 november.

LYSSNA PÅ "DIDN'T KNOW SHIT" HÄR

- "Didn't Know Shit" är en låt som påminner om min ungdom och att inse hur lite jag visste om livet, kärlek och förhållanden i en tid då jag trodde att jag hade koll på läget. Det handlar om att vara ung, om att göra misstag som skadar andra och att man inte tar ansvar för dem. Jag skrev låten som en duett tillsammans med Joel Gunnarsson och Anton Engdahl i Stockholm tidigare i år. Jag ville verkligen ha en manlig sångare på låten och hade JC Stewart i åtanke. Sen upptäckte jag Kina en dag när letade efter nya artister och tänkte att det vore fett att få med en producent på låten också. De är båda riktigt begåvade och bidrog med mycket till låten. Den blev mycket bättre än jag någonsin kunnat föreställa mig, säger LOVA.

- Att få jobba i Spotify Studio har tagit kreativiteten till en helt ny nivå, eftersom det finns så mycket man kan göra i studion. Jag hade älskat om det här var studion jag jobbade i till vardags, men nu är den ju inte det haha, så jag har verkligen njutit och tagit till vara på allt.

- När jag fick höra den här låten så kände jag direkt att jag ville vara en del av den. Den är väldigt relaterbar och jag kunde känna igen mig direkt. Och det tror jag att de flesta gör. Människor har, speciellt när de var yngre, gjort misstag när de gillat någon för första gången. Jag fick låten, och skrev min vers utifrån mina egna upplevelser av ämnet, säger artisten JC Stewart.

- Jag var mycket i Sverige som tonåring. Varje sommar var jag här på sommarläger i två veckor. För ett par år sedan var jag i Stockholm för att skriva musik, men det här är första gången jag har samarbetat så nära med andra människor utan att riktigt känna dem sedan innan. Men det har varit fantastiskt och alla har varit så trevliga, så begåvade och så lätta att arbeta med. Det har varit som en dröm, avslutar JC Stewart.

- Det har varit så inspirerande att vara i Sverige och samarbetet med LOVA och JC Stewart har varit fantastiskt. Spotifystudion har allt som en musiker drömmer om och det här har varit en upplevelse som jag aldrig kommer att glömma! Längtar redan att få kommer tillbaka till Sverige igen, säger producenten Kina.

Sedan 2018 har Spotifys studio i Stockholm hjälpt artister spela in nya originallåtar och covers till sina fans. Under dessa år har mer än 70 låtar spelats in av artister, låtskrivare och producenter från en rad olika genrer. Sammanlagt har låtarna från studion genererat över 400 miljoner streams och hösten bjuder på nya studioreleaser att älska, däribland ny musik från LOVA.

LOVA släppte tidigare i år sitt hyllade debutalbum ”Grown-ish”, som Jan Gradvall beskrev som ”supertajt samtidspop”. 2018 debuterade LOVA med singeln ”You Me And The Silence”, som samma år blev den mest spelade svenska låten på P3. Hon signades till Republic i USA och har sen dess varit flerfaldigt P3 Guld nominerad, vunnit ”Årets Stipendium” av Musikförläggaren och hyllats av Major Lazer, Billboard och The Guardian. LOVA är känd för sina ärliga texter och har tidigare släppt två EP’s – ”Scripted Reality” och "A Gentleman's Guide", där sistnämnda berör MeToo-rörelsen och handlar om manligt privilegium, jämställdhet och sexuell objektifiering och hur män bör och inte bör agera. LOVA har också skrivit om sina inre kamper, osäkerhet och hur hon alltid försökt vara "den perfekta flickan".

Tidigare i år utsåg Spotify LOVA till en av fem nordiska RADAR-artister, helt enkelt en artist som världen bör hålla ett extra öga på. Under hösten har hon gjort uppmärksammade internationella samarbeten med Gryffin, som artist på låten ”Piece Of Me” och Galantis, som låtskrivare på låten ”Tears For Later”. LOVA har också skrivit musik med bland annat Joakim Berg, ELVIRA och MXM. Hennes singel ”Lonely Ones” hade en framträdande roll i den senaste säsongen av den norska populära Netflix-serien ”Hjem Til Jul” säsong 2.

Den nordirländska artisten JC Stewart fick en internationell hit med låten ”Break My Heart”, som är hämtad från hans debut -EP ”When The Lights Hits The Room”. När pandemin slog till la JC Stewart ut en parodi av introlåten ”I'll Be There for You" till ”Vänner” på TikTok. Videon fick miljontals visningar och uppmärksammades av Jennifer Aniston och senare även The Today Show och Good Morning America.

Den italienska producenten Kina har haft stora framgångar med låtar som ”Can We Kiss Forever?” feat. Adriana Proenza och ”Get You The Moon” feat. Snøw. Den senare låten exploderade på TikTok och har redan passerat en miljard streams och kan höras i Netflix-serien ”On My Block”. Förra året släppte han sin debut-EP ”Things I Wanted To Tell You”. Kina har också gjort remixer åt artister som Natalie Taylor, StaySolidRocky och Astrid S.

”Didn’t Know Shit” (Spotify Studio It’s Hits Recording) med LOVA, JC Stewart och Kina släpps 12 november via Universal Music.