Foto: Jonathan Perlmann

LOVA SPARKAR IN DÖRREN TILL VUXENLIVET MED DEBUTALBUMET ”GROWN-ISH”

Efter en svårslagen debut som, förutom att bli den mest spelade svenska låten på P3, ledde till skivkontakt i USA, YouTube’s utmärkelse “Artist to Watch”, och över 80 miljoner streams släpper LOVA idag sitt debutalbum ”Grown-ish”. På albumet har hon samarbetat med bl.a. Joakim Berg (KENT), Elvira Anderfjärd (Taylor Swift, Katy Perry, Tove Lo), Anton Engdahl (Felicia Takman, Junior Brielle), Litens (Icona Pop, SHY Martin), Hilda Stenmalm (BTS, JUNG, Alex Järvi), TeoFrans (Rhys, Felix Sandman, GRANT) mfl.

LYSSNA PÅ "GROWN-ISH" HÄR

”’Grown-ish’ är ett state of mind. Något jag själv upplevt mycket under de senaste åren. Jag är på en plats i livet där jag långsamt lämnar tonåren bakom mig och är på väg in i vuxenlivet ”på riktigt”. Med alla känslor, förvirringar och tankar som kommer med det. Vissa dagar känner jag mig som vuxen, en person som vet exakt vad hon vill, en som har ansvaret att använda sin röst för att göra förändring. Andra dagar känner jag mig som den minsta personen i världen, där ingenting är under kontroll och jag har ingen aning om vart jag är på väg och ingen som tar mig på allvar. På mitt debutalbum får lyssnarna följa min personliga och ärliga resa om att växa upp och bryta sig loss från gamla mönster.” – LOVA

LOVA, som till vardags heter Lova Sönnerbo, berättar sin historia på debutalbumet ”Grown-ish”, om att lämna tonårslivet och gå in i vuxenlivet genom ångest, rädsla, ensamhet, utanförskap och osäkerhet – men också om att leva och vara sig själv. Det är självutlämnande och ärliga texter och direkt hämtade från hennes dagbok. Musiken har nostalgiska influenser av amerikanska High School-filmer och tidig 00-tals teenpunk. Idag släpps också nya singeln ”Dance For The Hell Of It”.

”Nya singeln ”Dance For The Hell Of It” handlar om att försöka passa in men oavsett hur mycket man än försöker så känner man sig missplacerad och obekväm. Du är åskådare istället för deltagare och allt du vill är att vara på andra sidan av cirkeln. Men ingen ser dig och tillslut ser du de coola kidsen i ett annat ljus. De är töntar som bara bryr sig om sig själva så du säger ”fuck it” och går och dansar istället. För hellre ha kul med sig själv än ha tråkigt och anpassa dig för andra.” – LOVA

Albumet innehåller LOVA’s fem senaste singlar, där ”Black Converse” är hennes mest framgångsrika singel hittills. Låten ”Lonely Ones” kan också höras i den nya säsongen av Netflix-serien ”Home For Christmas 2”, som i December var en av de populäraste serierna på Netflix i världen.

TRACKLIST:

1. Own Worst Enemy (T&M: LOVA, Oliver Frid, Jenson Vaughan, Thomas Jones)
2. Dance For The Hell Of It (T&M: LOVA, Anton Engdahl, Joel Gunnarsson)
3. Jealous Of My Friends (T&M: LOVA, Hilda Stenmalm, Elias Näslin)
4. Black Converse (T&M: LOVA, Teo Runsiö, Litens Anton Nilsson, Frans Stohr Thorell)
5. Lame (T&M: LOVA, Johan Gustafson, Gavin Jones)
6. One Day Left (T&M: LOVA, Hilda Stenmalm, Elvira Anderfjärd)
7. Superhero (T&M: LOVA, Gustav Nyström, Benjamin Giørtz, Sturla Fagerli Larsen)
8. Lonely Ones (T&M: LOVA, David Björk, Joakim Berg, Cassandra Ströberg)
9. Sleep Forever (T&M: LOVA, Teodor Runsiö, Frans Torell, Jonas Wallin)

”Grown-ish” släpps idag, den 22 januari.

OM LOVA

2018 släppte LOVA debutsingeln ”You Me And The Silence”, som samma år blev den mest spelade svenska låten på P3. Hon signades till Republic i USA och har sen dess varit flerfaldigt P3 Guld nominerad, vunnit ”Årets Stipendium” av Musikförläggaren och blivit utsedd av YouTube till “Artist to Watch” under 2019. Hon har hyllats av Major Lazer, Billboard, The Guardian och SPINDLE och turnerat med artister som Laleh, Noah Kahan & Lennon Stella och streamats över 80 miljoner gånger. LOVA är känd för sina ärliga texter och har tidigare släppt två EP’s – ”Scripted Realoity” och "A Gentleman's Guide", där sistnämnda berör MeToo-rörelsen och handlar om manligt privilegium, jämställdhet och sexuell objektifiering och hur män bör och inte bör agera. LOVA har också skrivit om sina inre kamper, osäkerhet och hur hon alltid försökt vara "den perfekta flickan".