Fotograf: Therese Öhrvall / Spotify

OLIVIA LOBATO, BELL OCH CORNELIA JAKOBS TOLKAR MAGGIO, LINNROS OCH THE ARK

Stjärnskotten BELL, Olivia Lobato och Cornelia Jakobs som inför Grammisgalan har fått chansen att välja ut och tolka varsin låt av artister som tidigare varit nominerade i grenen Årets Nykomling samt framföra låtarna på årets gala. Låtarna har spelats i Spotifys studio i Stockholm, och släpps nu på fredagen den 28:e april.

De nominerade artisterna i kategorin Årets Nykomling får chansen att tolka en låt från en tidigare nominerad nykomling. Detta syftar till att kontextualisera Grammis rika arkiv och påminna om att även de mest framträdande stjärnorna på musikhimlen en gång i tiden var nykomlingar. Årets artister har fokus på att välja låtar och artister som de har en personlig koppling till. Detta resulterade i att BELL tolkade “Genom Eld” av Oskar Linnros, som var nominerad till och vinnare av Årets Nykomling 2011. Olivia Lobato tolkade “Måndagsbarn” av Veronica Maggio, som var nominerad till och vinnare av Årets Nykomling 2007. Cornelia Jakob tolkade “ It Takes a Fool to Remain Sane” av The Ark, som var nominerad till Årets Nykomling 2001.

“Oskar är en artist som ligger mig nära hjärtat. Jag har vuxit upp med hans musik och alltid fascinerat av hans sätt att skriva. Hans språk är så säreget, som poesi. Jag valde “Genom Eld” för att den känns tidlös, men också för att det gick att behålla essensen av Oskar och samtidigt få till ett sound som kändes som mitt eget. Jag har hittat ett bra gränsland, säger BELL”

“Hela Veronicas låtkatalog är fantastisk, men det kändes kul att tolka en låt från ett av hennes första album, även om jag bara var fyra år när Måndagsbarn släpptes! Det är en glad och peppig låt, och jag har lagt till mycket ös i min tolkning. Det är en perfekt låt att köra live och ligger redan med i setlistan för mina sommarspelningar. Jag är väldigt stolt och taggad på att få spela den, säger Olivia Lobato”

Om Olivia Lobato:

Olivia Lobato, 19, skriver smärtsamt och drömmigt om livets stora stunder. Med sin fängslande sångröst gjorde hon sig tidigt ett namn på TikTok där hon tolkade välkända svenska poplåtar. Redan första gången hon satte sig i studion för att skriva själv skrevs hennes stora genombrottslåt “Syrener”. En vacker men samtidigt melankolisk sommarlåt som nått topp 5 placeringar på singeltopplistorna i både Sverige och Norge och där den även har gått PLATINA i respektive land. Olivia har sedan dess besökt Norge ett flertal gånger och spelade bl.a. på en av Norges största festivaler VG-Lista i somras. Låten låg även 2:a på Svensktoppen.Året 2022 har börjat starkt för Olivia, med släppet av hennes efterlängtade debut-EP "Det mesta regnar bort", en P3 Guld nominering för årets låt med sin låt "Syrener" och ett framträdande på den prestigefyllda galan. Hon är även nominerad i årets Grammis-gala i kategorin Årets Nykomling. Olivia har visat att hon är en imponerande liveartist och kommer fortsätta att bevisa det under resten av året, till att börja med på Grammis-galan och Lollapalooza festivalen den 30 juni.

Olivias unika, mörka och aningen souliga röst ger en ny tappning till svensk popmusik. I låtarna berättar hon filmiskt om relaterbara situationer man kan relatera till - jobbiga som lyckliga. Detaljerna i texterna lämnar lyssnarna till fantasin om sitt eget tonårsliv.

Olivia spenderade sin barndom i Brasilien och kom som 9-åring tillbaka till Sverige. Att anpassa sig igen till svenska kulturen var en utmaning som deltar till en ännu stark karaktär. Det portugisiska språket ligger nära och känns lika hemma som svenskan.

Om BELL:

BELL tog hela Sverige med storm när släppte ”MISSFÖRSTÅTT” i juni 2022 efter att den hade blivit viral på TikTok. Låten gick direkt in på förstaplatsen på Spotifylistan i Sverige och sedan dess streamats över 20 miljoner gånger, är PLATINA i Sverige och GULD i Norge.

BELL släppte sin debutsingel ”BÄTTRE SENT ÄN ALDRIG” i januari 2022 och har sedan dess fått över 138 000 följare på TikTok, spelat på Way Out West, prytt omslaget av QX och turnerat Sverige runt.

Den Stockholmsfödda sångerskan började skriva musik redan vid 6-årsåldern och vill idag göra musik som hennes lyssnare kan relatera till i en blandning mellan sårbarhet och kaxighet. BELL själv berättar:

”BELL är hårt, ärligt, kul, sårbart och kaxigt. Med mina låtar vill jag skapa en plats för mig själv att prata om och bearbeta saker jag känner och saker som händer i mitt liv. Det stod mellan en artistkarriär och terapi.” - BELL