PAULA JIVÈN SLÄPPER DEBUT-EPN "THE DUALITY IN ME"

PAULA JIVÈN SLÄPPER DEBUT-EPN "THE DUALITY IN ME"

Debutanten Paula Jivén har haft ett intensivt år. Från debutsingeln ”What Are You Hungry For?” som släpptes i oktober 2021 till att bli nominerad till Framtidens Artist på P3 i april 2022, få en stor synk med Vodafone och spelas flitigt på radio i flertalet länder. Nu introducerar Paula nya dimensioner till hennes artisteri som framtidens stora poptalang med debut- EP:n ”The Duality In Me”.

Release: 6 maj

Lyssna här: https://paulajiven.lnk.to/TheDualityInMe

”EP:n är en samling låtar jag skrivit under min uppväxt och som har betytt mycket för mig. Idag är jag 18 år gammal och på något sätt blir den en kristallisering av min barndom.

Låtarna handlar om saker jag tror det innebär att vara ungdom idag. Mental ohälsa, dåliga kompisar, och att hitta sig själv. Alla fem låtar är saker jag skrivit för att jag känt att de behövdes, och min förhoppning är att låtarna ska finnas där för den som behöver dem”.

Paula Jivén är ingen duvunge. Hon syntes första gången för den stora massan när hon som 13-åring fick juryn i TV4:s Talang helt mållösa i samband med framförandet av Michael Jacksons låt ”Billie Jean”. Redan där visade hon ett alldeles eget uttryck som gav henne en direktbiljett till finalen. Kort därefter signades hon till ett stort amerikanskt management, där hon nu delar stall med världsartister som Imagine Dragons och The Killers. I samband med att hon fick ett skivkontrakt med Universal Music Sweden, skrev hon även ett avtal med den legendariska bokningsagenten Tom Windish (en branschveteran känd för att utveckla turnerande karriärer för superstjärnor som bland annat Billie Eilish och Lorde).

På debut-EP:n ”The Duality In Me” har Paula komponerat ett album som fullt ut hedrar hennes komplexitet som artist och som ung kvinna som hittar sin plats i världen – originalpopmusik, där varje låt har skapats utifrån Paulas öppenhet och strålande fantasi. Redan som 18-åring har hon odlat en helt unik röst som artist, en röst som trotsar alla förväntningar till förmån för att följa hennes mest lekfulla och vågade instinkter.

EP:n är skapad med genreböjande producenter som Sir Slys Jason Suwito (MisterWives, Dreamers, DeathbyRomy), Jivéns exponentiella EP-spelare, Jarly, Her Demons, Jacob Jerlström (ena halvan av The Struts), Elvira Anderfjärd (MXM) och Åke Olofsson (Den Svenska Björnstammen).

”Temat på själva EP:n är dualitet, att lära sig att det är okej att vara många saker! För mig har det varit en svår sak att hantera. De olika rollerna jag tagit i alla de olika situationerna jag befunnit mig har fått mig att uppleva separering, att jag inte var mig själv i något sammanhang. Att skriva alla de här låtarna hjälpte mig verkligen att förstå mig själv bättre”.

Hon beskriver själv musikens uppdrag som "att störa de bekväma och trösta de störda. Alla dessa låtar är porträtt av ögonblick i mitt liv när jag har känt otroligt starka känslor".

För de många fans som hänger med på TikTok kommer den råa uppriktigheten i Jivéns debut inte som någon överraskning. Plattformen är inte bara ett skyltfönster för hennes mer nyckfulla kreativa sida (som en video från 2020 där hon sjöng melodiöst om en smörgås eller där hon ger en rundtur i skärgården med Göteborsk-brytande engelska eller förvandlar Crazy Frog till en emotionell, ledsam låt), utan har även fört Jivén närmare att uppfylla en av sina huvudambitioner som artist.

"Jag har många unga tjejer som följer mig, och det är viktigt att visa dem att de kan vara vem de vill – att de kan vara sig själva oavsett vad”, säger hon. "Jag försöker vara ärlig och direkt mot dem, och det är samma sak med min musik. Jag vill alltid vara så genuin jag kan vara i mina låtar, så att när du hör dem känner du det i magen.”

Under hela sin debut belyser Jivén den kraftfulla balansen mellan känslomässig realism och drömsk känslighet i sitt låtskrivande – en dynamik som förstärks av varje spårs graciösa sammanflätning av liveinstrumentering och elektroniska experiment.

“The Duality In Me” släpps den 6 maj

Den 9 maj uppträder Paula Jivén på Obaren i Stockholm