Foto: Bryan Adams

RAMMSTEIN SLÄPPER ALBUMET ”ZEIT” OCH SKRIVER HISTORIA

Rättelse: I tidigare pressmeddelandet stod det releasedatum 29 september. Det som gäller är idag 29 april.

Idag fredag den 29 april släpper tyska industrirockarna Rammstein sitt åttonde studioalbum ”Zeit” (Tid).
I sommar slår de rekord i Sverige då de blir det första rockbandet någonsin som gör tre Ullevi-konserter på raken.

När bandets utsålda arenaturné fick skjutas upp på grund av pandemin använde Rammstein tiden till att skapa albumet ”Zeit”. Albumet släpps nästan exakt tre år efter deras förra självbetitlade album. ”Zeit” spelades in i La Fabrique Studios i Saint-Rémy-de-Provence, södra Frankrike med bandets husproducent Olsen Involtini. Till albumet har bandet blivit fotograferade av den kanadensiska artisten Bryan Adams.

I sommar gör Rammstein tre konserter på Ullevi. De blir det första hårdrocksbandet någonsin att spela på Ullevi tre kvällar i rad. För de som har en biljett väntar inte en konsert, utan en upplevelse.

Polarstudion och Stockholm agerade hemmaborg för bandet under tiden Rammstein spelade in sitt debutalbum ”Herzeleid” 1995. Nine Inch Nails frontman Trent Reznor fastnade direkt för albumet och plockade in två av Rammsteins låtar till soundtracket av David Lynchs film ”Lost Highway”. Under loppet av en karriär som sträcker sig över nästan 30 år har Rammstein sålt mer än 20 miljoner album runt om i världen och gjort otaliga spektakulära, banbrytande turnéer. Med det nya albumet "Zeit" och en stor europeisk och nordamerikansk turné våren och sommaren 2022 är en sak redan säker: det kommer att bli ett stort Rammstein-år!