Pearl Jam. Credit: Danny Clinch

ROCKIKONERNA PEARL JAM SLÄPPER ALBUMET ”DARK MATTER”

Idag fredag den 19 april släpper Seattlebandet Pearl Jam sitt tolfte album ”Dark Matter” (Monkeywrench Records/Republic Records). Albumet är producerat av Grammyvinnande Andrew Watt (The Rolling Stones, Lana Del Rey, Metallica m.fl.).

Albumet spelades in 2023 i Rick Rubins klassiska studio Shangri-La i Malibu. Som ett band stod de alla i samma utrymme och inspirationen växte dag för dag under inspelningen. Allt blod, svett, tårar och energi från en långvarig karriär kändes förnyad och hälldes ner i detta album, det första sedan ”Gigaton” (2020).
– Jag får gåshud, för att jag har så bra minnen från inspelningen. Jag tror att det här är vårt bästa album säger sångaren Eddie Vedder.

År 1991 släppte Pearl Jam debutalbumet ”Ten” med monsterhiten ”Alive” som blev startskottet på en karriär som varit i över 30 år. Bandet har sålt över 85 miljoner album och valdes in i Rock and Roll Hall of Fame 2017. Sedan tidigt har Pearl Jam använt sin plattform för att lyfta människor och saker de brinner för. De har samlat in över 50 miljoner dollar via sin Vitalogy Foundation som stödjer frågor om tillgång till abort, klimatförändringar och hemlöshet, och att uppmärksamma kampen mot sjukdomar som Crohns, ulcerös kolit och epidermolysis bullosa (EB).