Foto: Michael Bailey

SAM SMITH SLÄPPER ALBUMET "GLORIA"

Efter att ha följt den globala framgången av den ostoppbara hitlåten ”Unholy”, återvänder Sam Smith med sitt fjärde och efterlängtade album ”Gloria”, 27 januari 2023. Albumet är influerat av pop, disco, jamaicansk dancehall, pianoballader och kör-sjungna psalmer.
– Jag ville ha ett vackert lapptäcke av genrer och ljud berättar Sam Smith.

Lyssna på albumet "Gloria" HÄR

“Gloria” är ett mångsidigt album med flera genrer och har en trio av kvinnliga röster från hela världen: Jessie Reyes, Kim Petras och Koffee.
– Det finns ett stort kvinnligt inflytande på ”Gloria”, jag såg till att rummen jag var i hade den balansen. Vilket var underbart säger Sam.

På albumet dyker texterna djupt och brett och utforskar sex, lögner, passion, självuttryck, ofullkomlighet och giftig maskulinitet.
– "Gloria” är även en hyllning till alla genrer, kvinnliga divor, sångare och popförfattare som jag älskar. Jag utnyttjade alla dessa minnen och lade dem i ett album. Mitt divaalbum? Jag tror det! Jag tror att jag äntligen har släppt ut min gloria avslutar Sam Smith.

"Unholy", denna monsterhit, spenderade flera veckor som #1 på Billboard Hot 100 och fyra veckor på toppen av brittiska officiella singellistan. Det var det enda popsamarbetet 2022 som certifierades RIAA Platinum och samlade ihop över en miljard globala streams innan albumet släpptes. Sam Smith har genom åren haft 35 miljoner albumförsäljningar, 260 miljoner singelförsäljningar och 45 miljarder streams över plattformarna. Sam har även mottagit en mängd utmärkelser som inkluderar fyra Grammy Awards, tre BRITs, en Oscar och en Golden Globe. Torsdagen den 4 Maj 2023 intar Sam Smith Avicii Arena med "GLORIA, The Tour".