Foto av: Mark Seliger

THE ROLLING STONES SLÄPPER "HACKNEY DIAMONDS", FÖRSTA STUDIOALBUMET SEN 2005

The Rolling Stones släpper idag sitt efterlängtade nya album"Hackney Diamonds". Kritiker säger redan att det är deras bästa album på decennier. Under gårdagen spelade även bandet en intim show in New York som gästades av Lady Gaga.

Albumet på 12 spår spelades in på olika platser runt om i världen, inklusive Henson Recording Studios, Los Angeles; Metropolis Studios, London; Sanctuary Studios, Nassau, Bahamas; Electric Lady Studios, New York; och The Hit Factory/Germano Studios, också i New York.

Den bortgångne trummisen Charlie Watts är med på två låtar, "Mess It Up" och "Live By The Sword". "Live By The Sword" innehåller dessutom bas från den tidigare Stones-basisten Bill Wyman. "Sweet Sounds Of Heaven" med sång från Lady Gaga och keys & piano från Stevie Wonder, "Get Close" och "Live By The Sword'" med piano från Elton John, och "Bite My Head Off" med bas från Paul McCartney.

HACKNEY DIAMONDS TRACKLIST

ANGRY
GET CLOSE
DEPENDING ON YOU
BITE MY HEAD OFF
WHOLE WIDE WORLD
DREAMY SKIES
MESS IT UP
LIVE BY THE SWORD
DRIVING ME TOO HARD
TELL ME STRAIGHT
SWEET SOUNDS OF HEAVEN
ROLLING STONE BLUES

"Hackney Diamonds"
är deras första studiouppsättning av nytt material sedan "A Bigger Bang" (2005). Sedan dess har Stones fortsatt att slå kassarekord på en rad globala utsålda turnéer och släppte 2016 GRAMMY®-vinnande albumet "Blue & Lonesome", som innehöll deras briljanta versioner av många av de blueslåtarna som hjälpte till att forma deras sound, och toppade albumlistorna runt om i världen. Förra året samlade de en europeisk publik på nästan en kvarts miljon på årsjubileet av Sixty-turnén. The Rolling Stones har sålt över 250 miljoner album över hela världen. Hackney Diamonds markerar The Stones (Mick Jagger, Keith Richards, Ronnie Wood) första album producerat av producenten och musikern Andrew Watt.

Shanta Afroze

Presskontakt PR Manager International