Rami - 2023 - Press - Fotograf: Carl Arvedson

TUMBA-SONEN RAMI SLÄPPER DEBUTALBUM ”96”

På de tre tidigare singlarna ”Vikt”, ”Chanser” och ”Svar” har Ramivisat upp och etablerat ljudbilden för hans debutalbum ”96”. Albumet är mörkt och texterna kan delvis vara råa och kalla men aldrig glorifierande. ”96”är namngivet efter hans födelseår 1996 och samtliga 11 spår är producerade av vännen och vapendragaren Mackan.

LYSSNA PÅ HELA ALBUMET "96" HÄR.

Rami utvecklar - Det finns ett koncept den här gången, det är skillnaden på ett mixtape och ett album för mig. Det är lite att låtarna hör mer ihop med varandra och allt är mer sammanhängande. Utan att spoila för mycket av albumet så är det att jag berättar om samma saker fast på olika sätt. Jag tänker på färgerna, omslagen, musikvideorna, allt ska hänga ihop.

Samtliga singlar har släppts tillsammans med musikvideos av regissören Viktor Skarbäck som har gett musiken och texterna en ytterligare dimension och mening. Samma sak gäller singelomslagen och albumomslaget som är handmålade av en konstnär och visar Ramis resa från ung till man.

Rami fortsätter - Tidigare i min karriär har jag bara köttat på, jag har bara kört utan att stanna. Släpp, släpp, släpp, liksom. Men jag har vuxit mer än ett par steg både som artist och person, och det är det jag vill bevisa med det här albumet. Det är många i hiphopscenen som inte tänker så mycket för att man bara kör och kör, och jag har varit samma. Sen kommer det en punkt när man väl stannar och tänker jag borde gjort si och så, man ser saker från ett annat perspektiv.

Det har varit svettiga sommarnätter i studion, det har varit tjafsiga moment med min producent men det har också varit roliga nätter i studion och moments! Tanken var att skapa ett album där varje låt har entanke och mening, jag ville skapa mognare musik med nya instrument med nya takter och försöka mig på nya melodier. Ett nytt steg för både mig som person och för mig som artist känner jag att albumet har medfört, det är så mycket tankar och känslor jag bara har pratat med mig själv om som ja nu vill dela med till alla, känner verkligen att detta är den bästa musiken jag skapat på olika sätt, allt från tanke och budskap till mixning och master.

Tracklist 96

1. Intro
  2. Svar
  3. Gucci/Nike
  4. LLD
  5. Här Ute
  6. Ormar Mellan Huset
  7. Chanser
  8. Vikt
  9. Maradona
  10. Oblyga
  11. Till Slut

Den 26 åriga Tumba-sonen Rami debuterade 2019 med platina-singeln ”Pu$ha”men det var under 2020 med mixtapet ”Kungar & Poeter” som han fick sitt stora genombrott på den svenska hiphop-scenen. Med hårda beats och texter inspirerade från vardagen som speglar den verkligheten Rami lever i fångade han en stor publik och började bygga upp en trogen fanbase.

”96” med Rami släpps via EMI Sweden / Universal Music den 27 januari.