Elias & April Snow - 2022 - Press - Foto: Bea Lundborg

UPPBROTT LEDDE TILL KREATIV FLOD – I OKTOBER GER APRIL SNOW UT SITT DEBUTALBUM ”YOU”, VARIFRÅN ELIAS-DUETTEN ”PLEASE DON’T GO” NU SLÄPPS SOM SINGEL

Ett uppbrott ledde till att låtar fullkomligen forsade ur Irya Gmeyner.

Resultatet av denna kreativa flod släpps den 28 oktober i form av debutalbumet för hennes alias April Snow. Från det stämningsfulla albumet som är betitlat ”You” kommer nu ett smakprov i form av den känsloladdade Elias-duetten ”Please Don’t Go”.

Under hösten är Irya också aktuell med musiken till tv-serien ”Tunna blå linjen”.

April Snow om låten:

”När en relation har glidit isär men det ändå finns en viss låga kvar. Ett trasigt förhållande som kanske går att laga."

Irya Gmeyner har rosats och prisats för musiken som hon, ofta i sällskap med Martin Hederos, har gjort till filmen ”Comedy Queen” samt tv-serier som ”Systrar 1968” och ”Tunna blå linjen”. Sistnämnda serie har hon fortsatt jobba med nu när den i höst går in på säsong 2.

I höst kommer också hennes debutalbum under namnet April Snow. Skivan, betitlad ”You”, tar sin utgångspunkt i ett uppbrott som hastigt lämnade henne efter tio år utan bostad, band och inkomst. Kvar stod Irya med ett enormt behov av att få ventilera all sorg och ilska. Ett urval av de låtar hon då skrev utgör ”You”.

”Alla låtar riktar sig till ett ’you’ – det kan vara en vän, min kille eller ett x och så här i efterhand kan jag tydligt se att jag även skrev en del till mig själv. I bemärkelsen att lyssna på mig själv, peppa och ’ta tag i saker och gå vidare’.”

I många år turnerade Irya Gmeyner världen över med Cirkus Cirkus och med hennes band som Urga och Irya’s Playground. Hon är också grundare av Gipomusic (Girl Power Music), ett projekt som jobbar för att stärka unga tjejer som vill bli artister.

April Snow-albumet har Irya Gmeyner producerat ihop med Povel Olsson och låtarna är skrivna av henne själv i samarbete med Martin Hederos och Filip Bekic. Förutom Elias gästas skivan även av Ane Brun som också bidragit med text.

Please Don’t Gomed April Snow som gästas av Elias släpps via EMI Sweden/Universal Music den 9 september 2022.