Pressbild, Björn Ulvaeus och Ida Breimo – Pippi på Cirkus

VISST FÖRTJÄNAR PIPPI LÅNGSTRUMP NY MUSIK!

Det tyckte åtminstone Björn Ulvaeus när han bestämde sig för att skapa en hel musikföreställning under namnet ”Pippi på Cirkus”.

”Producenten Mathias Venge och jag fick för en tid sen idén att vi parallellt med och utan att störa pågående repetitioner av “Pippi på Cirkus” skulle kunna gör ett s.k. “Concept Album” för att presentera musiken.

Såna gjorde man ofta förr i tiden. “Jesus Christ Superstar” och “Chess” är några exempel. Man bjuder in gästartister att sjunga de olika rollerna på albumet, men sedan görs många av de rollerna av andra, i vårt fall våra cirkusartister, när väl musikalen har premiär på scenen.

Mathias och jag gjorde en önskelista och nästan alla på den listan svarade ja! Inspelningarna gick som en dans som det gör med superproffs.”
/Björn Ulvaeus

Albumet ”Pippi på Cirkus” innehåller elva nyskrivna låtar och med på önskelistan var bl a stjärnor som Benjamin Ingrosso, Seinabo Sey, Björn Dixgård och Helen Sjöholm.

Producenten Mathias Venge fortsätter:

”Det började med att Björn ringde en kväll i höstas och sa ”det låter jävligt bra om dina demos till Pippi, ska vi inte göra ett album?”

Jag sa självklart ja och sen började arbetet med att matcha rätt gästartist till rätt låt.

Helen Sjöholm var först ut och sen har artisterna avlöst varandra i min lilla studio. Samarbetet med Björn är intensivt, kreativt och fantastiskt konstruktivt. En person vars hjärta klappar för samma sak som mitt. Tack Björn!! Jag har haft otroligt roligt på vägen!”

Om medverkan på skivan säger artisterna själva:

”Det är fint att Pippi ska få nytt liv igen. Och så roligt -och en ära- att få sätta röst till den giriga Cirkusdirektören i en blodfull tango!”
/Helen Sjöholm

”Är så stolt över att få vara en liten del av denna otroliga produktion med fantastiska kreatörer! En dröm för mig att få skriva musik med självaste Björn Ulvaeus och jag längtar tills alla ska få ta del av det vi gjort!”
Benjamin Ingrosso

”Det är en stor ära att få vara med och jobba med en legend som Björn Ulvaeus på detta projekt. Pippi har alltid varit en av mina största inspirationer och det känns så fint att få vara med i hennes värld.”
/Seinabo Sey

”Jag känner mig hedrad att ha möjligheten att sjunga låtarna från Pippi på Cirkus. Astrid Lindgren är ett återkommande inslag i mitt liv, först som barn och nu som förälder. Att kunna sjunga och ge röst till Starka Adolf var roligt och utmanande, och har gett mig mycket glädje.”
/Björn Dixgård

Release: 17 juni