Det här Sveriges Mest Attraktiva Arbetsgivare 2017

Svenska bolag fortsätter dominera när young professionals får välja sin drömarbetsgivare. Ekonomerna anser att Spotify, följt av IKEA, är den mest attraktiva arbetsgivaren i Sverige. Google tappar attraktion bland ekonomerna och rankas nu som nummer tre. Bland Sveriges ingenjörer är IKEA den stora vinnaren och tar sig förbi såväl ÅF som Google. Detta visar Universums undersökning KarriärBarometern 2017, där över 26 000 yrkesverksamma akademiker tyckt till om jobb och karriär.

Spotify kniper topplaceringen bland ekonomerna och IKEA tar samma placering bland civilingenjörerna. Två svenska bolag med vitt skilda bakgrunder men som båda anses ha en stark kultur och vara innovativa. Ett spännande resultat enligt Claes Peyron, Managing Director, Universum Sverige. ”Att svenska bolag som IKEA, Spotify och Volvo Cars lyckas så bra bland unga yrkesverksamma vittnar om att dessa bolag har förstått vad som driver och motiverar talanger. Genom att bygga ett arbetsgivarvarumärke som är väl förankrat i den interna kulturen så lyckas man bygga robusta och starka varumärken som attraherar rätt människor”.

En tydlig trend i årets undersökning är att de unga talangerna i allt högre grad vill jobba för chefer och ledare som kan utveckla dem, samtidigt visar det sig att inte fullt så många själva vill bli chefer. Det är enligt Claes Peyron en stor utmaning för många arbetsgivare. ”Don´t pick a job, pick a boss finns det en del som säger. Det sammanfattar en hel del kring hur talangerna ser på sin arbetsgivare. Den stora utmaningen är att ju färre människor som vill bli chefer desto färre chefer finns det att välja på. Ett glapp skapas vilket i förlängningen kan leda till ledarbrist. ” säger Claes Peyron

*Definition young professionals: Personer under 40 år med akademisk bakgrund och med 1 till 8 års arbetslivserfarenhet.

Topp tio Ekonomi:

H&M9
Paradox Interactive10

Om KarriärBarometern

KarriärBarometern är en heltäckande och årligen återkommande undersökning om karriärförväntningar och arbetsgivarpreferenser bland Sveriges young professionals, med syfte att hjälpa arbetsgivare att förstå och kommunicera med potentiell framtida arbetskraft. 2016 års undersökning genomfördes mellan april 2016 och augusti 2016 och besvarades av totalt 26 363 yrkesverksamma akademiker, varav 15 143 young professionals.