King.com är Sveriges bästa arbetsgivare

King.com, företaget bakom Facebooksuccén Candy Crush Saga, är Sveriges bästa arbetsgivare. Det visar employer branding-företaget Universums årliga undersökning Sveriges Bästa Arbetsgivare, där medarbetarna själva får bedöma sina nuvarande arbetsgivare. På plats två placerar sig Kambi, medan förra årets vinnare Svensk Fastighetsförmedling kniper tredjeplatsen.

När företagens egna medarbetare får betygsätta sin arbetsgivare utifrån kriterierna intern identitet, nöjdhet och lojalitet, är det de mindre svenska företagen som dominerar topplistan. H&M, Handelsbanken och Unilever är de enda storföretagen som tar sig in på topp 10. ”Dagens talanger uppskattar en miljö som präglas av kreativitet och entreprenörskap, och de vill känna att deras insats bidrar till företagets framgång. Det här är självklart mycket lättare att erbjuda om man är en mindre organisation med omkring 500 anställda, än om man är en stor global aktör.” säger Claes Peyron, Sverigechef på Universum.

De högst rankade arbetsgivarna särskiljer sig genom att deras medarbetare förknippar dem med flexibilitet och en kultur där man som anställd får bekräftelse för sina individuella prestationer. ”Dagens talanger vill bli sedda och uppskattade som individer och få ständig feedback och möjlighet att utvecklas. Får de inte det kommer deras motivation att prestera att dala, och de kommer snart att se sig om efter en annan arbetsgivare – något som i det långa loppet blir en dyr affär för organisationen.” kommenterar Claes Peyron.

En prestationsrelaterad bonus, konkurrensmässig grundlön och möjligheter till en hög framtida inkomst gör också att de högst rankade företagen sticker ut. ”Dagens talanger vet sitt värde och vill ha betalt därefter, kanske inte så mycket för pengarnas skull som för det erkännande det ger.” tillägger Claes Peyron.

Gemensamt för medarbetarna på de fem högst rankade företagen är också att de är väldigt positiva till att rekommendera sin arbetsgivare till en vän. På en arbetsmarknad där allt fler jobb tillsätts genom kontakter, och där vänner och bekanta ses som en av de mest pålitliga informationskällorna, är det livsviktigt för en organisation att de egna medarbetarna sprider en positiv bild om sin arbetsgivare.

Om undersökningen Sveriges Bästa Arbetsgivare

Undersökningen Sveriges Bästa Arbetsgivare genomförs bland ett företags egna medarbetare och avslöjar hur de bedömer sin nuvarande arbetsgivare utifrån tre faktorer. Intern identitet; hur bra medarbetarna anser att deras arbetsgivare levererar vad gäller arbetsgivarens rykte & image, jobbegenskaper, människor & kultur samt ersättning & möjlighet att avancera. Nöjdhet; hur nöjda medarbetarna är med sin arbetsgivare utifrån ett helhetsperspektiv. Lojalitet; hur benägna medarbetarna är att stanna kvar hos sin nuvarande arbetsgivare. 2013 års undersökning besvarades av totalt 17 710 yrkesverksamma personer och genomfördes mellan juni och september av Universum i samarbete med de olika arbetsgivarna samt olika partners. Rankingen över Sveriges Bästa Arbetsgivare används av många arbetsgivare som en viktig måttstock för hur väl de lyckas leva upp till sina medarbetares förväntningar och därmed i framtiden behålla sin konkurrenskraft. Rankingen över de 45 bästa arbetsgivarna finns på http://universumglobal.com/sveriges-basta-arbetsgivare-2013.

• arbetsgivarvarumärke
  • employer brand