Svenska innovationsbolag petar global jätte

Svenska bolag är de stora vinnarna när Sveriges ekonomer och ingenjörer utser sina drömarbetsgivare. Ekonomerna anser numer att Spotify är den mest attraktiva arbetsgivaren i Sverige. Bland Sveriges ingenjörer är teknikbolaget ÅF den mest attraktiva arbetsgivaren. Det visar Universums undersökning KarriärBarometern, där över 31 000 yrkesverksamma akademiker tyckt till om jobb och karriär.

Spotify kniper topplaceringen bland ekonomerna och ÅF tar samma placering bland civilingenjörerna. Båda svenska bolag som för första gången petar den globala jätten Google. Ett spännande resultat enligt Claes Peyron, Managing director, Universum Sverige. ”Att innovationsbolag från Sverige är de som bryter Googles dominans visar på att svenska arbetsgivare lyckas erbjuda något extra. Google är extremt duktiga på att bygga sitt arbetsgivarvarumärke men ser sig nu slagna av musikjätten Spotify samt teknikkonsulten ÅF”.

En tydlig trend i årets undersökning är att de unga talangerna i allt högre grad vill jobba för chefer och ledare som kan inspirera, och som tror på de anställdas personliga utveckling. Det är enligt Claes Peyron en stor utmaning för många arbetsgivare. ”Don´t pick a job, pick a boss finns det en del som säger. Det sammanfattar en hel del kring hur talangerna ser på sin arbetsgivare. De är där för att utveckla och utvecklas och söker tvåvägskommunikation mellan anställd och arbetsgivare.” Även balans mellan arbete och privatliv är fortfarande ett av de viktigaste karriärmålen.

”Vi ser även att vissa branscher tappar rätt mycket i popularitet jämfört med förra året” säger Claes Peyron. ”Bland annat bankerna fortsätter tappa bland ekonomerna, de lyckas inte svara till vad ekonomerna faktiskt söker.”

Att välja rätt arbetsgivare går dessutom i linje med att många av de svarande funderar på att byta jobb inom de närmaste åren. Totalt sett så kan över 50 % av samtliga svarande tänka sig att söka efter nytt inom 2 år. Något som kan ses som orande för många företag då det kan kosta arbetsgivaren en hel del att byta personal. Enligt Claes Peyron så är det inte oväntat att de anställda känner så. ”Många arbetsgivare lyckas måla upp en bild av dem själva som inte alltid stämmer. Utgår du inte från dig själv, ditt arbetsgivarlöfte, när du bygger ditt employer brand så kommer många unga nyanställda att bli besvikna.”

*Definition young professionals: Personer under 40 år med akademisk bakgrund och med 1 till 8 års arbetslivserfarenhet.

Topp tio Ekonomi:

Valve 9
Hennes & Mauritz 10

Om KarriärBarometern

KarriärBarometern är en heltäckande och årligen återkommande undersökning om karriärförväntningar och arbetsgivarpreferenser bland Sveriges young professionals, med syfte att hjälpa arbetsgivare att förstå och kommunicera med potentiell framtida arbetskraft. 2016 års undersökning genomfördes mellan april 2016 och augusti 2016 och besvarades av totalt 31 616 yrkesverksamma akademiker, varav 12 143 young professionals.